niedziela, 29 sierpnia 2010

Słodko-słony tort




Słodko-słony tort to przepis pochodzący z programu Marthy Stewart. Ujął mnie od pierwszego wejrzenia. Mocno czekoladowy biszkopt, przełożony czekoladowym ganache i cienką wartą słonego karmelu – tak, tak, dokładnie tak, słonego karmelu! Czego to ludzie nie wymyślą! Poniżej prezentuję moją, nieco zmienioną wersję. Przepis na biszkopt zaczerpnęłam z niezawodnych Moich Wypieków. Wybrałam ten, według którego biszkopt po upieczeniu upuszcza się z wysokości 60 cm (zawsze wychodzi). Do przygotowania masy wykorzystałam gostyńskie skondensowane mleko słodzone, które gotowałam przez 2,5 h dla uzyskania ciemniejszego koloru masy. Do jeszcze gorącej masy kajmakowej dodałam 5 kostek gorzkiej czekolady. Receptę na słony karmel także trochę zmodyfikowałam.
Oryginalny przepis na Sweet And Salty Cake znajdą Państwo tutaj:


Biszkopt:

Masa kajmakowo- czekoladowa:
  • 1 puszka mleka skondensowanego
  • 4-6 kostek gorzkiej czekolady
  • 100 g masła
Puszkę z mlekiem wkładamy do garnka z wodą i gotujemy przez 2,5 h. Następnie kajmak przekładamy do miski i dodajemy czekoladę. Ostawiamy do przestygnięcia. W tym czasie miksujemy masło na puszystą masę. Zimny kajmak łączymy z masłem i miksujemy.

Słony karmel:
  • 150 g cukru
  • 100 ml słodkiej śmietany
  • 2 łyżki kwaśnej śmietany lub kefiru
  • 2 łyżeczki soli
Śmietanę podgrzewamy w garnuszku na małym gazie. Dodajemy 2 łyżeczki soli i mieszamy, aby sól się rozpuściła. Odstawiamy garnek z pieca i dodajemy kwaśną śmietanę bądź kefir. W rondlu topimy cukier do momentu otrzymania gęstego, brązowego syropu. Ściągamy garnek z gazu i po paru minutach dodajemy troszkę wrzącej wody (3-4 łyżki). Mieszamy. Do karmelu dolewamy słoną śmietanę, mieszamy i odstawiamy do ostygnięcia.

Biszkopt dzielimy na pół, na spodniej części rozprowadzamy warstwę słonego karmelu a na nim masę kajmakowo-czekoladową, następnie nakładamy górny blat i na nim również rozprowadzamy karmel i kajmak. Dekorujemy wiórkami czekoladowymi lub kryształkami soli morskiej.

Smacznego!

2 komentarze:

  1. Jaki cudowny... Te wiórki, te brązowe kolory... Po prostu MUSZĘ go zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow! Pierwszy komentarz pod moim ukochanym tortem. Gorąco i szczerze go polecam;-)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic