wtorek, 28 września 2010

Cytrynowe ciasto z Kuchni Neli





Przepis zaczerpnęłam z niezastąpionej książki kucharskiej Anieli Rubinstein Kuchnia Neli. Zapewne tej pozycji książkowej fanom dobrej kuchni rekomendować nie muszę. Ci, którzy jeszcze jej nie znają, błądzą w mrokach! Kuchnia Neli to niezwykle nastrojowa i smakowita podróż przez polskie smaki, od tych wytwornych, po te całkiem proste. To także wyprawa pełna anegdot o niezwykłym życiu żony Artura Rubinsteina. Tyle tytułem wstępu. Zainteresowanych odsyłam do lektury. Na dzisiejszy zimny i wietrzny wieczór wybrałam proste ciasto cytrynowe, które po upieczeniu „dziurkuje” się i zalewa cytrynowym syropem. Ciasto, choć delikatne, nie rozmięka. Przyznaję, że miałam pewien problem z syropem i przy drugim podejściu postanowiłam dodać do cukru i skoku z cytryny trochę miodu i łyżkę masła. Wyszedł gęsty, złocisty syrop, który po przestygnięciu utworzył skorupkę. Kompozycja w efekcie okazał się ciekawa: delikatne ciasto, miodowo - cytrynowa skorupka (lekko ciągnąca) i cukier puder. Oto moja propozycja:

Ciasto cytrynowe:
7 łyżek stołowych rozmiękczonego masła
1 szklanka minus 2 łyżki stołowe cukru
1 ¼ szklanki mąki ( ja użyłam mąki Pełne ziarno z Lubelli)
1 ¼ łyżeczki proszku do pieczenia
4 łyżki stołowe mleka
2 łyżki stołowe utartej skórki z cytryny
2 jajka
szczypta soli

Syrop:
6 łyżek stołowych cukru
4 łyżki stołowe soku z cytryny
1 stołowa łyżka miodu
1 stołowa łyżka masła
kilka kropli aromatu cytrynowego
cukier puder do dekoracji


Piekarnik nagrzać do 180ºC. Formę na ciasto wysmarować masłem i posypać mąką. W misce połączyć masło, cukier, mąkę, proszek do pieczenia, mleko, skórkę cytrynową, jajka i sól. Wszystkie składniki zmiksować i przelać do formy. Piec ok. 45 min. Po upieczeniu wyciągnąć z piekarnika i odstawić na 15 min. W tym czasie przygotować syrop. Do rondelka wsypać cukier i sok z cytryny, poczekać aż nabiorą konsystencji niezbyt gęstego syropu. Dodać masło, miód i aromat cytrynowy, następnie intensywnie zamieszać.* Ciasto nakłuć patyczkiem w kilku miejscach i zalać syropem. Po wystygnięciu posypać cukrem pudrem.

* Nakłuwanie ciasta ma sens, jeśli wybiorą Państwo wariant Pani Neli, w którym syrop ma lejącą konsystencję ( czyli bez miodu i masła ). W przypadku mojej propozycji syrop jest bardzo gęsty, przez co tworzy polewę i nie wsiąka w ciasto.

4 komentarze:

  1. świetnie się zapowiada i pysznie wygląda!

    pozdrawiam,
    Paula

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dziękuję i szczerze polecam ten przepis;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tą książkę i piekłam ciasto cytrynowe niezliczoną ilość razy. Jest ono hitem wśród rodziny i znajomych. Ciasto widoczne na zdjęciu nie ma nic wspólnego z oryginałem, a przepis na sos podany powyżej to jakiś żart. W końcu istotą tego wypieku jest duża wilgotność, której nadaje mu wodnisty sos. Poza tym ciasto na zdjęciu zupełnie "usiadło", bo została użyta mąka pełnoziarnista. Jeżeli wprowadzasz do przepisu zmiany, które mają tak ogromy wpływ na wygląd i smak ciasta, to nie oszukuj czytelników, mówiąc, że to przepis z Kuchni Neli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest zaznaczone w opisie, że syrop to inwencja własna, a przepis zawiera modyfikacje. Polecam czytać ze zrozumieniem. Pozdrawiam!

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic