wtorek, 7 września 2010

Ciasto czekoladowo-orzechowe



Dużo babcinych orzechów... Co z nimi zrobić? Zamiast wygodnie kupić łuskane, zabrałam się do walki z łupinami. Do tego gorzka czekolada i piękny zapach dochodzący z piekarnika. Warto było powalczyć z orzechami.
Przepis na ciasto czekoladowo-orzechowe pochodzi z "Doskonałej kuchni polskiej" Marka Łebkowskiego. Ciasto jest wilgotne i ma intensywny smak orzechów i czekolady. Nie rośnie, bo nie zawiera ani mąki, ani proszku do pieczenia. Troszkę zmodyfikowałam oryginalny przepis i czekałam z drżeniem, czy wyjdzie. Wyszło pysznie.

Składniki:
  • 250 g gorzkiej czekolady
  • 250 g łuskanych orzechów włoskich
  • 250 g miękkiego masła
  • 200 g białego cukru (ja dałam Dark Muscovado)
  • 4 jajka
    do posypania:
    cukier puder zmieszany z kakao

    Oddzielamy żółtka od białek. Czekoladę trzemy na tarce lub mielimy w blenderze; orzechy mielimy również.
    Masło ucieramy ze 150 g cukru, następnie dodajemy żółtka, czekoladę i orzechy, miksujemy. Białka ubijamy z pozostałym cukrem na sztywną pianę i delikatnie łączymy z masą.
    Wylewamy ciasto na blachę wyłożoną pergaminem, pieczemy ok. 45 minut w temperaturze 180 stopni. Ciasto studzimy, wyjmujemy z blachy i usuwamy papier. Posypujemy cukrem pudrem zmieszanym z kakao (najlepiej przez małe sitko).

    5 komentarzy:

    1. Bardzo lubię połączenie gorzkiej czekolady i orzechów i jeszcze Muscovado. Pysznie i zdrowo.
      Pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
    2. płaskie, domowe ciasto - podoba mi się. I uwielbiam orzechy w cieście!

      OdpowiedzUsuń
    3. Przewrotny tytuł blogu ":) A przepis mi się podoba, czekolada i orzechy, to nie moze byc niedobre.

      POzdrawiam!

      OdpowiedzUsuń
    4. Ana, Muscovado nie przytłacza swoją słodkością czekolady, a wręcz podkreśla jej smak. Takie mam wrażenie i dlatego go lubię.

      Kuchareczka - dziękuję!

      Ania - nie może, to fakt. A przewrotność lubimy obie z Sabienne.

      OdpowiedzUsuń
    5. orzechy i czekolada - hmmm, boskie połączenie:)

      OdpowiedzUsuń

    Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

    Przyciski Listonic