piątek, 28 stycznia 2011

Brownies bez mąki z kajmakiem i orzeszkami ziemnymi




Podstawą całości jest przepis Nigelli z książki Nigella ekspresowo na brownie bez mąki. Co ciekawe, rośnie lepiej niż brownie z niewielkim dodatkiem mąki, które kiedyś piekłam. Jest stuprocentowo czekoladowe i rozpływa się w ustach (ale jednocześnie bardzo miękkie, więc uważajcie przy krojeniu). A reszta to już moje dodatki: słone orzeszki ziemne zamiast polecanych włoskich oraz kajmak.

Brownies z kajmakiem i orzeszkami ziemnymi
Składniki:
  • 225 g gorzkiej czekolady
  • 225 g masła
  • 2 łyżeczki ekstraktu waniliowego (dałam cukier z prawdziwą wanilią)
  • 200 g cukru
  • 3 jajka (roztrzepane)
  • 150 g mielonych migdałów
  • 150 g orzeszków ziemnych (100 g do ciasta + 50 g do posypania)
  • ok. pół puszki masy krówkowej (kajmaku)

Orzeszki ziemne rozdrobnić (wrzuciłam je do woreczka i uderzałam wałkiem do ciasta, uzyskując mniejsze i większe kawałki).
W rondlu o grubym dnie lub w kąpieli wodnej rozpuścić czekoladę z masłem, wymieszać, odstawić do ostygnięcia. Mieszając masę, dodawać powoli jajka, mielone migdały i orzeszki.
Przekładać masę do kwadratowej foremki o boku 24 cm. Przełożyć połowę, następnie nakładać łyżeczką kleksy z kajmaku i lekko mieszać je z ciastem trzonkiem łyżeczki. Następnie nałożyć resztę ciasta, znów trochę kleksów z kajmaku, posypując całość orzeszkami.
Piec brownie ok. 25 - 30 minut w temperaturze 170 stopni. Gdy ostygnie, można je kroić (delikatnie). Z podanej porcji wychodzi 16 mniejszych kawałków lub np. 12 większych.
Dla tych wyrazów uznania i rozanielonych uśmiechów naprawdę warto, zwłaszcza że trudno o ciasto prostsze w wykonaniu.

13 komentarzy:

  1. Pyszne! Kajmak i orzeszki-cudnie! A prawdziwe brownie jest bez mąki właśnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. taka cudowna porcje czekoladowości..

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam brownie, a te Twoje dodatki są akurat w moim guście :) mniam

    OdpowiedzUsuń
  4. Oo, skoro rośnie lepiej to może sobie nawet zrobię? Jakoś mnie ten zakalec przeraża w brownie...

    OdpowiedzUsuń
  5. Niesamowite! A słowo "kajmak" działa na mnie jak magnes! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. podstawa Nigelli... też zawsze sama eksperymentuje z przepisami moich guru. tak wtedy stają się moimi osobistymi przepisami.

    świetne te brownie. chyba je sobie upiekę...

    OdpowiedzUsuń
  7. wersja bez mąki i z dużą ilością orzechów bardzo mi odpowiada

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak czytam ten przepis, to się rozpływam. Tu jest wszystko co lubię i czemu nie potrafię się oprzeć. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapraszamy do przyłączenia się do powstającej listy POLSKICH blogów kulinarnych: http://polskieblogikulinarne.blogspot.com/

    Pozdrawiamy:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak bez mąki, to prawdziwe brownie i pyszne z pewnością!A jeszcze kajmak - dla takich ciast tracę głowę!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  11. podoba mi się, a że bez mąki to już super! bo mogę go nim teraz kogoś ukochać :D

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic