piątek, 7 stycznia 2011

Monkey bread







Nie wiem jak przetłumaczyć tę nazwę, bo przecież nie małpi chleb;-)! Przepis dostałam od koleżanki. Za drożdżowymi ciastami nie przepadam, ale ta propozycja wydała mi się interesująca, ze względu na wygląd. W sieci ( np. You tube) krąży wiele teorii wyjaśniających pochodzenie nazwy i jeszcze więcej wariacji „składnikowych”. Spośród nich wybrałam te, które najbardziej mi odpowiadają. Nie chciałam upiec ciasta "tylko" z dużą ilością cukru i cynamonu, dlatego dwie warstwy „kulek” przełożyłam orzechami laskowymi i syropem czekoladowym. Na koniec udekorowałam polewą z dodatkiem serka i mleka w proszku. Muszę przyznać, że efekt końcowy był zadziwiająco udany, choć wizualnie nie okazał się majstersztykiem. Popularne za Oceanem ciasto „na śniadanie” jest naprawdę pyszne: słodkie, miękkie i aromatyczne. Poza tym sposób jedzenia też mi bardzo odpowiada – nie kroję go lecz odrywam kulkę za kulką;-). 

Ciasto:
  • 100g drożdży
  • 750g mąki
  • ½ kostki masła
  • 250ml mleka
  • 4 jajka 
  • 1/2 szklanki cukru 
  • 2 łyżki wody
  • 1 łyżka stołowa soli
dodatkowo:
  • 1 szklanka cukru
  • 2 łyżki cynamonu
  • trochę orzechów: włoskich, laskowych, arachidowych
Syrop:
  • ½ kostki masła
  • filiżanka cukru
  • kilka kostek gorzkiej czekolady
Polewa:
  • 50 g masła
  • 2 łyżki mleka
  • filiżanka cukru pudru
  • kilka kropel aromatu cytrynowego

Rozdrabniamy drożdże, a następnie rozpuszczamy je w 2 łyżkach wody i odstawiamy. W międzyczasie ubijamy jajka z cukrem i solą. W garnuszku roztapiamy masło, odstawiamy do ostudzenia, a w drugim garnku podgrzewamy mleko. Do masy jajecznej dodajemy masło i ciepłe mleko. Następnie przesiewamy mąkę i wyrabiamy ciasto. Odstawiamy je na ok. 30 min. w ciepłe miejsce aby urosło.

Wyrośnięte ciasto możemy rozwałkować i pokroić na małe romby lub odrywać małe kawałki i formować kulki (ja wybrałam właśnie ten wariant). Kulki lub romby obtaczamy w „panierce” z cukru i cynamonu. I tu znowu jak kto woli, można kulki obtaczać w miseczce z „panierką” lub wrzucić je do worka foliowego wraz z cukrem i cynamonem i kilkakrotnie workiem wstrząsnąć. Pierwszą turę obtoczonych kulek układamy na blasze wysmarowanej tłuszczem i polewamy połową syropu, na który w rondelku topimy masło i dodajmy cukier. Mieszamy, aż cukier się rozpuści i wrzucamy kilka kostek czekolady. Wszystko dokładnie mieszamy. Ściągamy z ognia.

Drożdżowe kulki polane syropem posypujemy orzechami. Następnie układamy drugą warstwę ciasta i polewamy resztą syropu. Wypełnioną ciastem blachę wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 °C i pieczemy przez ok.45 min. Ciasto wyrośnie i to solidnie. W trakcie pieczenia proponuję kontrolować sytuację albo zmniejszyć o połowę ilość składniku, bądź zakupić duuużą blachę;-). Po upieczeniu ciasto zostawić w piekarniku jeszcze przez 10 min., a następnie przełożyć na paterę. Można je udekorować polewą lub zanurzać w niej każdą oderwaną kulkę/kęs (w trakcie pieczenia zmieniają one nieco swój kształt).

Smacznego!

11 komentarzy:

  1. Tak, trzeba przetłumaczyć - małpi chleb.Piekłyśmy go w ramach Weekendowej Piekarni. Mi bardzo smakował.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow, co za niesamowite ciasto! Pierwszy raz je widzę i już dołączam do mojej to-do list!

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny ten chlebek. Lubię tego typu słodkie pieczywo! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo ciekawy przepis i ciasto/chlebek:)
    trafia na listę do zrobienia:)

    OdpowiedzUsuń
  5. This really looks wonderful. Your bread has perfect color. I hope the new year brings you an ever increasing measure of health and happiness. Blessings...Mary

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda bardzo interesująco! Takie odrywane kawałeczek po kawałeczku i mnie skusiłoby na jakieś późne śniadanie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda rewelacyjnie smakowicie. I to jest dla mnie pomysł dla wnusi na dzień babci.
    Oj fajne masz Sabienn przepisy i będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dziękujemy za uznanie;-) i zapraszamy na naszego bloga,razem z Evitaą. A monkey bread jest idealny na Dzień Babci, na świąteczne śniadanie;-) A ja już przerobiłam wszystkie Pani porady-bardzo przydatne! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic