poniedziałek, 4 kwietnia 2011

Kakaowe ciasteczka Nigelli



 I stał się oto nieprzewidziany i niewytłumaczalny cud. Mój nieczynny od dłuższego czasu komputer (ukochany staruszek, który przeżył ze mną wiele lat i skłania się ku emeryturze) powstał, abym mogła wrzucić przepis. Cud przedwielkanocny chyba jakiś albo łaskawość rzeczy martwych. Korzystam z tej okazji, całe szczęście przepis jest króciutki i wrzucanie go zajmuje tyle czasu co pieczenie ciasteczek.
Przepis znam od dawna i był wielokrotnie sprawdzany. Zawiera minimalną chyba ilość składników. Wydaje się banalny i nasuwa podejrzenie, że ciasteczka są mało interesujące. I tu błąd. Są przepyszne! Ich wielką zaletą jest to, że zazwyczaj wszystkie składniki mamy w domu i jeśli tylko goście powiadomią nas o swoim przybyciu jakieś 20 minut wcześniej, możemy mieć talerz świeżo upieczonych słodkości na ich powitanie.
Zmodyfikowałam podstawową wersję przepisu, zamieniając cukier puder na demerarę. Obie wersje polecam.

Kakaowe ciasteczka Nigelli
  • 300 g mąki (dałam połowę białej i połowę pełnoziarnistej)
  • 1/2 łyżeczki sody
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 30 g ciemnego kakao
  • 250 g miękkiego masła
  • 125 g cukru pudru (dałam brązowy)

Masło ucieramy z cukrem na gładką masę. Dosypujemy mąkę wymieszaną z sodą i proszkiem do pieczenia, dodajemy kakao, mieszamy.
Blachę wykładamy pergaminem. Z ciasta formujemy kulki wielkości orzecha włoskiego, które lekko spłaszczamy i kładziemy na blachę. Pieczemy ok. 10 - 15 minut w piekarniku nagrzanym do 160 - 170 stopni. Ciasteczka powinny być na wierzchu częściowo miękkie, ale zwarte. Stwardnieją odrobinę podczas studzenia.

16 komentarzy:

  1. powstał, żebyś mogła nam smaka narobić!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciasteczka w kubeczki, pięknie to wygląda. Jestem ciekawa smaku, bo każde czekladowe ciasteczka są inne, a u Ciebie z pełnoziarnistej mąki. Poprosze jedno !

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :
    http://dream-about-muffins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudowne smakowitości! Te pęknięcia wyglądają rozkosznie.:)

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo lubię takie proste i szybkie przepisy, kakaowe też:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pycha. Te ciasteczka są rewelacyjne!

    OdpowiedzUsuń
  6. te urocze pęknięcia :) świetne te ciasteczka

    OdpowiedzUsuń
  7. Malutkie, słodziutkie naprawiacze humoru :) Mnie uwodzą w 100%:D

    OdpowiedzUsuń
  8. Proste, szybkie, czekoladowe, Nigellowe... Czy trzeba coś więcej do szczęścia?

    OdpowiedzUsuń
  9. właśnie wstawiłam do piekarnika, na surowo ciasto było pyyyszne:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. ślicznie popękały, lubię takie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja takich jeszcze nie jadłam, więc nie wiem jak smakuję. Ale bardzo mi się wizualnie podobają :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zapraszam na muffinki na ostro.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Są przepyszne i bardzo aromatyczne Wszystkie potrzebne składniki na ogół są w domu więc można je upiec w każdej chwili. Piekę je co chwilę i wszystkim smakują. Ja dodaję jeszcze posiekane orzechy laskowe albo rodzynki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki temu można je upiec zawsze wtedy, gdy ma się ochotę na coś słodkiego.

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic