czwartek, 30 czerwca 2011

Prostota. Shortbread




Tradycyjne szkockie ciasteczka ujęły mnie swoją prostotą. Potrzebne są praktycznie trzy, cztery składniki. Żadnych ulepszaczy, aromatów, wyszukanych dodatków. Są bardzo kruche (wymagają kursu mistrzowskiego w krojeniu), mają piękny biszkoptowy kolor i po prostu rozpływają się w ustach. Smakują świetnie z kawą, herbatą czy lodami. Tu nie trzeba więcej słów. Sami spróbujcie.
Przejrzałam różne przepisy, wybrałam zamieszczony na joyofbaking.com.

Szkockie shortbreads
Składniki:
  • 3/4 szklanki (95 g) mąki
  • 1/4 szklanki (30 g) mąki kukurydzianej
  • 1/4 szklanki (50 g) cukru pudru
  • 113 g zimnego lekko solonego masła* 
  • cukier puder do posypania (użyłam takiego z wanilią) 
*jeśli używamy masła niesolonego, wystarczy, że dodamy do ciasta szczyptę soli


Smarujemy masłem okrągłą formę do tart (o średnicy ok. 20 cm) lub kwadratową formę o boku ok. 21 cm.
W misce mieszamy obie mąki z cukrem i solą (jeśli ją dodajemy).
Zimne masło kroimy nad miską na kawałki i wyrabiamy całość palcami, wciskając masło w mąkę, jak przy wyrabianiu kruszonki. Kończymy wyrabianie właśnie wtedy, gdy ciasto będzie wyglądało jak okruszki.
Wciskamy ciasto w formę, rozprowadzamy i wygładzamy najlepiej jak się da (użyłam do tego metalowej łopatki do ciasta - efekt szpachli gwarantowany). Polecam wykonanie linii cięć na cieście jeszcze przed pieczeniem, będzie zdecydowanie łatwiej po (można je kroić na kwadraty, trójkąty albo paluszki; można też ponakłuwać je widelcem).
Nagrzać piekarnik do 150 stopni, piec ok. 40 minut, ale obserwować - ciastka mają zachować jasny kolor.
Po upieczeniu, ostudzeniu i pokrojeniu posypać cukrem pudrem.

Ciastka można przechowywać w szczelnym pojemniku przez tydzień, a nawet mrozić.

12 komentarzy:

  1. Mniam! Jesteśmy fanami shortbreadowych ciastek, z chęcią wypróbujemy również ten przepis, pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
  2. Cała trudność tak prostego ciasta polega na doskonałym wyważeniu słodkiego i słonego. Twój wygląda bardzo ładnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasem najprostsze rzeczy sa najpyszniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam je. Koleżanka mi ze Szkocji przywoziła zawsze w ogromnych ilościach. Koniecznie muszę zrobić!Pewnie będę teraz o nich maniakalnie myśleć :)

    OdpowiedzUsuń
  5. nigdy nie jadłam i jestem ciekawa smaku
    http://niebieskapistacja.blox.pl/html

    OdpowiedzUsuń
  6. nigdy nie robiłam sama a lubie baaaaardzo! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. właśnie niedawno gdzieś je widziałam i mi się spodobały...;) ale pójdę na łatwiznę i skorzystam z Twojego przepisu....;) Bardzo apetyczne zdjęcia...;)

    OdpowiedzUsuń
  8. shortbread to pyszny minimalizm i dobry przykład oswajania się z pieczeniem :)

    OdpowiedzUsuń
  9. no zrobiłam przepyszne są te ciasteczka...;):)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie ma chyba lepszych ciasteczek niż butter shortbreas :)

    OdpowiedzUsuń
  11. zrobiłam. Smaczne choć na serio bardzo maślane, dobrze przebić ten maślany smak czymś mocniejszym, np. kawą ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam straszną ochotę na te ciasteczka jednak nie mam teraz mąki kukurydzianej? ;/ Czy musi koniecznie być kukurydziana,czy mogę zamiast niej dodać więcej zwykłej mąki?:)

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic