środa, 8 lutego 2012

Sernik z orzechami i polewą toffi



Są tacy, którzy tortów nie lubią. Są też tacy, którzy ich nie pieką - czy to mając na względzie upodobania gości, czy też nie czując się ekspertami w tej dziedzinie. Ja również nie upiekłam tortu na urodziny. Czy był to dobry wybór? Słowa współbiesiadnika, że lepszego sernika w życiu nie jadł, wskazują, że tak. Ale słowa uznania należą się raczej Dorotus, z której bloga ten przepis zaczerpnęłam. Wprowadziłam niewielkie zmiany. Na pewno jeszcze nie raz go wykorzystam.
Gęste, ciemne toffi na wierzchu to - by uściślić - gęsty, słodki sos butterscotch. U mnie bardzo ciemny, bo użyłam cukru muscovado. Sos jest aksamitny, gładki, doskonale dopełnia smak sernika. Dobrze komponuje się także z orzechami ukrytymi w sernikowym wnętrzu.

Sernik z orzechami i polewą toffi
Składniki (porcja na tortownicę o średnicy 18 - 20 cm):

spód:
  • 150 g ciastek digestive w ciemnej czekoladzie 
  • 50 g masła
 masa serowa:
  • 500 g sera twarogowego śmietankowego lub kremowego (u mnie twaróg sernikowy w wiaderku) 
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii (dałam ziarenka z połowy laski wanilii)
  • 80 g drobnego cukru (lub cukru pudru) 
  • 2 jajka
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • 60 g orzechów pekan lub włoskich (dałam laskowe) 
 sos butterscotch:
  • 40 g ciemnego brązowego cukru (u mnie dark muscovado)
  • 40 g masła
  • 1 łyżka śmietany kremówki

Przygotowujemy spód ciasta: dno tortownicę wykładamy pergaminem, boki smarujemy masłem.
W rondelku rozpuszczamy masło. Ciastka wkładamy do grubego foliowego worka i kruszymy je, uderzając wałkiem lub rozdrabniamy w moździerzu, blenderze. Masą ciasteczkową wykładamy dno tortownicy, dociskając, by utworzył się zwarty spód sernika. Tortownicę wstawiamy do lodówki na pół godziny. 

Orzechy posiekać i podpiec przez chwilę w piekarniku. Ubić mikserem ser, jajka, cukier, ekstrakt (wanilię), na końcu wmieszać orzechy i mąkę. Masę wylać na schłodzony w lodówce spód.
Sernik piec w temperaturze 160 - 170 stopni przez ok. 45 minut (środek musi być ścięty). Po upieczeniu przestudzić.

Sos butterscotch przygotować, rozpuszczając w rondelku wszystkie składniki (sos bardzo szybko gęstnieje). Wylać na przestudzony sernik. Sernik chłodzić w lodówce przez minimum 3 godziny, a najlepiej całą noc.

4 komentarze:

  1. jak wyżej, ta polewa działa na wyobraźnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ten sernik musi być absolutnie boski!

    OdpowiedzUsuń
  3. Aciri, Kaś - to fakt, polewa jest dużym atutem tego sernika :)
    Joanna - dzięki, polecam spróbować. Jak widać, pracy niewiele.

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic