czwartek, 19 kwietnia 2012

Megaciacha owsiane. Bez cukru



 Ciastka owsiane, batoniki owsiane, placuszki owsiane. Lubię słodkości bazujące na płatkach owsianych, są pyszne, zdrowe i sycące. Lubię też eksperymentować z różnymi przepisami. Tym razem znalazłam przepis na ciasteczka owsiane bez cukru. Czym słodzone? Słodzikiem? Nie. Miodem? Nie. Melasą? Nie (choć piękny brązowy kolor mógłby sugerować tę odpowiedź). Sokiem jabłkowym. Ciekawe odkrycie.
Ciasteczka są miękkie, nieprzesłodzone, zawierają zdrowy błonnik. Ich całą słodyczą jest wyżej wymieniony sok i dodatek suszonych owoców. Spróbujcie koniecznie.
Inspirowałam się tym przepisem, trochę pozmieniałam i zamiast małych ciastek upiekłam megaciacha. Jedno czy dwa takie wystarczą na zdrowe, choć słodkie drugie śniadanie.

Megaciacha owsiane
Składniki:
  • 1 szklanka mąki pełnoziarnistej
  • 1 szklanka płatków owsianych
  • 1/2 szklanki płatków ryżowych
  • 1 łyżeczka mielonego cynamonu
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1/4 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
  • 1/4 łyżeczki przyprawy do masala chai
  • 1/2 szklanki suszonej żurawiny
  • 1/2 szklanki rodzynek
  • 1 szklanka soku jabłkowego (bez cukru)
  • 1/4 szklanki wody (niekoniecznie)
  • 1/3 szklanki oleju (u mnie rzepakowy)
  • 2 jajka
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

Sok, olej, jajka, wodę wymieszać w misce do uzyskania jednolitej konsystencji.
Suche składniki wymieszać z żurawiną i rodzynkami w osobnym naczyniu. Połączyć składniki mokre i suche.
Porcje ciasta nakładać łyżką na blachę wyłożoną lekko natłuszczonym pergaminem.
Piec na złotobrązowy kolor, ok. 15 minut w temperaturze 190 stopni.

12 komentarzy:

  1. Jak bez cukru to poproszę nawet 3!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. jeśli owsiane i miękkie - biorę w ciemno! :D wolę takie od 'twardych i chrupiących', najlepiej jeszcze, jak się lekko ciąąągną i żująą... ^^ :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdrowe i pyszne? Biore w ciemno :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj,

    powstał pomysł stworzenia osobnego miejsca w sieci, gdzie znajdowałyby się wyłącznie 'owsiane' przepisy kulinarne - A te, które Pani opublikowała na swym blogu wydają się nam bardzo ciekawe! Zatem - uprzejmie prosimy o pozwolenie zamieszczenia ich (oraz każdego takiego kolejnego; w formie oryginalnej, wraz ze zdjęciem) w naszej wspólnej Krainie Owsa - Owsiankowie!

    Oczywiście źródło zostanie wyraźnie zaznaczone :)

    Liczymy na pozytywną odpowiedź w komentarzach pierwszego posta na blogu - owsianakraina.blogspot.com

    Z owsianym pozdrowieniem,
    Grupa Owsiankowych Smakoszy

    OdpowiedzUsuń
  5. mniam !
    jutro mam zamiar je zrobić :)

    zapraszam na mojego bloga:
    verde-scuro.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. To niesprawiedliwe, ja - Ciasteczkowy Potwór - cierpię, bo widzę te oto pyszności, a jestem w żałobie, bo mój piekarnik padł i nie mogę nic upiec :{ Ale przepis spisałam i zachowam na lepsze czasy :D
    Próbowałam już kilku przepisów na owsiane ciasteczka i muszę przyznać, ze jeszcze żaden do końca mi nie podpasował. Nie mogę się doczekać kiedy wypróbuję ten :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. podzielam Twoją sympatię do owsianych wypieków, od jakichś 10 lat kiedy to pierwszy raz ukleiłam ciastkopodobne placki z płatków, do tej pory ta miłość mi nie przeszła. I też nie dodaję cukru - uważam że bakalie wystarczają. Ale z sokiem jabłkowym to dla mnie nowość, ale jakże zdrowa i nie omieszkam jej wypróbować. Co więcej - można próbować z innymi sokami owocowymi - taki na przykład ananasowy!
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzięki serdeczne za miłe komentarze :).
    Paulina - może poszukaj opcji batonikowych bez pieczenia, muszą być takie przepisy :).

    mnemonique - o, albo bananowy! Jest gęsty :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Lista składników dosyć długa, ale i tak zachęca. Mam tylko jedno drobne pytanie: co to jest przyprawa do masala chai? Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. k_ruk, polecam na przykład taką mieszankę przypraw: http://ati108.pl/kqs/galerie_upload/nps/MDH_t-plus-masala.jpg

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic