sobota, 18 sierpnia 2012

Pełnoziarnisty chleb na piwie




Kiedy w domu nie ma pieczywa, ale jest piwo, może to nasuwać niekoniecznie pozytywne wnioski ;). Ale jeżeli jest mąka i jest piwo, to - jak się okazuje - może być i chleb, przy niewielkim nakładzie pracy. Szukałam przepisu bez drożdży, na szybko. I znalazłam na blogu Kaś.
Obawiałam się posmaku piwa, zupełnie niepotrzebnie. Chleb jest pyszny! Trochę cięższy, bardziej zwarty niż chleb na drożdżach. Trochę zmodyfikowałam przepis podany przez Kaś, zamieniłam cukier puder na zwykły (a mam zamiar spróbować jeszcze z trzcinowym), a masło na oliwę z oliwek. Zmniejszyłam ilość piwa, dodałam więcej mąki. Podaję ze swoimi zmianami.

Pełnoziarnisty chleb na piwie
Składniki
  • 450 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 3 łyżeczki proszku do pieczenia 
  • 1,5 łyżeczki soli 
  • 1 łyżeczka cukru 
  • 1,5 łyżki oliwy z oliwek 
  • ok. 350 ml piwa

Mąkę wsypać do miski, dodać proszek do pieczenia, sól i cukier. Dolać oliwę, rozetrzeć ją z mąką. Zrobić pośrodku wgłębienie, wlać piwo.
Wyrobić szybko miękkie ciasto i zagnieść na gładką kulę. Ciasto włożyć do natłuszczonej formy (u mnie blacha 25 x 10 cm). Piec 20 minut w piekarniku rozgrzanym do temperatury 210 stopni, następnie zmniejszyć temperaturę do 180 stopni i piec jeszcze 20 minut.

Zostawić do ostygnięcia.





...No to czas ruszać na urlop (nareszcie!). Do zobaczenia po powrocie! :)

26 komentarzy:

  1. O, myślę że taki to nawet i ja bym potrafiła upiec :D
    Na mące pszennej pełnoziarnistej robiony?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz, nie dopisałam, że pełnoziarnista. Z rozpędu pewnie. Tak, na takiej właśnie :).

      Usuń
    2. Tak myślałam, ale wolałam się upewnić :)
      Zapisuję do wypróbowania :)

      Usuń
  2. Bardzo ciekawa wariacja na temat chleba :))

    OdpowiedzUsuń
  3. ciekawe:)szkoda,że w przekroju fotki brak;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniko, specjalnie dla Ciebie wstawiam :).
      Pozdrowienia!

      Usuń
  4. Nie jestem fanka piwa, lubię tylko midoowe i z sokiem, ale jeśli chodzi o pieczywo piwne to już inna historia. Bardzo mi smakują takie chleby i bułki, u Ciebie też zapowiada się super :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wolę piwa smakowe. Pozdrawiam! :)

      Usuń
  5. Hmm, mam pieczywo nie mam piwa. Jak zrobić piwo? ;) Żartuję, przepis do wykorzystania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://jak-zrobic.pl/kuchnia/37-napoje-drinki/64-jak-zrobic-piwo-domowe.html
      ... to ja chyba wolę zrobić pieczywo :))

      Usuń
  6. Leżakowania bym nie zniosła, do sklepu za rogiem i z powrotem to minuta jest ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. piękny Ci wyszedł. cieszę się, że mogłam jakoś zainspirować :)
    udanego urlopu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Kaś :). A urlop był bardzo udany (i pyszny) :).

      Usuń
  8. Fajny przepis - jak najbardziej do wykorzystania. No i widzę, że piwka trochę zostaje więc resztę można sobie wypić ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A można, jak ktoś jest piwoszem. A jak nie jest (jak ja), to może mężczyznę na przykład ucieszyć przy okazji :)).

      Usuń
  9. Pyszny chleb!
    Wspaniałego urlopu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, kochana, już po urlopie, ale pewnie dzięki miłym życzeniom był taki udany :).

      Usuń
  10. Jak świat światem, to jeszcze nigdy nie jadłam pieczywa na proszku do pieczenia...człowiek uczy się całe życie a przepis porywam jako koło ratunkowe na trudne chwile bez chleba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że ja dotąd też :). Trudnych chwil nie życzę, ale próbowania tego chleba jak najbardziej.

      Usuń
  11. Uwielbiam pieczywo na piwie. Kiedyś zrobiłam takie irlandzkie bułeczki i były przepyszne. Chleb godny wypróbowania, nie mogę się doczekać :)
    Pozdrawiam,
    Paulina.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Irlandzkie bułeczki też zapowiadają się pysznie! Pozdrawiam!

      Usuń
  12. poczułam się bardzo skuszona, jak tylko zainstaluję się w mojej nowej kuchni z pewnością upiekę ten chleb

    OdpowiedzUsuń
  13. Raz próbowałam piec chleb, niestety wyszedł jakiś płaski o konsystencji gumowatej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nie ten przepis, nie ta temperatura? Warto spróbować ponownie :)

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic