czwartek, 25 października 2012

Quiche z serami, figami i tymiankiem




Figa z makiem (z pasternakiem). Bezskutecznie próbuję dociec, skąd to się wzięło. Czy chodziło o figowy listek, którym zasłonili się Ewa i Adam, odkrywszy swą nagość? Czy też może o to, że figa nie była zbyt cenionym owocem? Może ktoś z Was zna jedynie słuszną etymologię?

U mnie natomiast stała puszka zielonych fig w syropie, przywieziona z Anglii. Stała i czekała na pomysł. I się doczekała, kiedy trafiłam na ten przepis. Tradycyjnie dokonałam zmian, przekształceń i własnych kombinacji. W efekcie mamy quiche z serami, figami i tymiankiem. Przepis podaję z własnymi zmianami. Smacznego!


Quiche z serami, figami i tymiankiem
Składniki:
ciasto kruche:
  • 180 g mąki
  • ok. 112 g masła
  • szczypta soli
  • 1 jajko (lub samo żółtko)
nadzienie:
  • 3 jajka
  • 1/3 szklanki (80 ml) śmietanki kremowej 30%
  • 50 g drobno pokrojonego sera pleśniowego (Lazur złocisty)
  • 1 łyżeczka suszonego tymianku
  • 1 łyżka posiekanego szczypiorku
  • 150 g twarożku koziego
  • 6 małych zielonych fig odsączonych z syropu
  • sól
  • pieprz

Formę na tartę o średnicy ok. 25-26 cm posmarować masłem. Mąkę przesiać do miski, dodać pokrojone w kosteczkę masło oraz sól. Rozcierać palcami masło z mąką aż powstaną drobne okruchy ciasta, dodać jajko i zacząć łączyć składniki w kulę. 

Ciastem wyłożyć dno i boki formy. Spód podziurkować widelcem, wstawić do lodówki na minimum 15-20 minut.

Piekarnik nagrzać do 190 stopni. Formę z ciastem okryć folią aluminiową. Na dno położyć obciążenie. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec przez 15 minut, następnie usunąć folię wraz z obciążeniem i piec przez kolejne 10-13 minut na lekko złoty kolor. Wyjąć z piekarnika. 

Do miski wbić jajka, doprawić solą i pieprzem, roztrzepać widelcem. Dodać śmietankę, pokrojony ser, kozi twarożek, tymianek, szczypiorek, wszystko wymieszać. Masę jajeczną wylać na podpieczony spód, ułożyć połówki fig rozcięciem do góry. Wylać resztę masy pomiędzy figi. 
Piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez około 20-22 minuty, do czasu aż masa będzie ścięta.






12 komentarzy:

  1. Jak ja lubię zielone figi...
    Kisz pysznie skomponowałaś - świetne sery i te figi.
    Niebo w gębie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że to danie może dołączyć do Gębowych, popisowych dań :) Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam wszelkie tarty:)ta musi być pyszna:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobnie jak ja. Jest pyszna, polecam :).

      Usuń
  4. wyśmienite połączenie smaków! mmm te sery :)

    OdpowiedzUsuń
  5. po taką sięgam bez zastanowienia

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudowny quiche. Figi i tymianek to świetne połączenie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kaś, burczymiwbrzuchu - dziękuję :).
    Ola - a potem chciałoby się kolejny kawałek. I kolejny :). Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Zjadła bym coś takiego, chyba nigdy jeszcze nie próbowałam fig, nie wiem jak smakują... Myślę, ze w takim połączeniu muszą być wyborne... Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w tym roku miałam kilka debiutanckich dań z figami, dotąd trudno mi je było dostać. Warto :). Pozdrawiam!

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic