piątek, 14 grudnia 2012

Babka różano-cytrynowa




Przekonało mnie to połączenie smaków. Ponadto lubię ciasta nasączane syropem - sprawia to, że są wilgotne w środku i aromatyczne. Żałuję tylko, że różana nuta jest dość słabo wyczuwalna po wystudzeniu ciasta. Za to cytrynowość jest wyraźna, orzeźwiająca, dodaje ciastu lekkości. Polecam!

Oryginał przepisu znajduje się tu. Pominęłam kandyzowane płatki róż. Minimalnie zmniejszyłam ilości składników, żeby upiec niewielką babkę w formie o średnicy ok. 14 cm. Piekłam ją w tortownicy, przez co trzeba było trochę wydłużyć czas pieczenia (być może zależy to również od piekarnika). Podaję oryginalne proporcje i czas.


Babka różano cytrynowa
Składniki:
  • 1 3/4 szklanki mąki
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 225 g masła (w temperaturze pokojowej)
  • 1 szklanka cukru
  • 3 duże jajka (w temparaturze pokojowej)
  • 1 łyżka startej skórki cytrynowej
  • 2 łyżeczki ekstraktu cytrynowego (można pominąć lub zastąpić sokiem z cytryny)
  • 1 szklanka kwaśnej śmietany (zastąpiłam jogurtem naturalnym)


Syrop:

  • 2 łyżki wody różanej
  • 6 łyżek soku wyciśniętego z cytryny
  • 1 1/2 szklanki cukru pudru

Formę na babkę (lub tortownicę) wysmarować masłem i wysypać mąką.

Mąkę, sodę i proszek do pieczenia przesiać do miski. Odstawić.

Zmiksować masło z cukrem na puszystą masę. Wbić jajka, dodać skórkę z cytryny i ekstrakt cytrynowy, zmiksować.

Wymieszać masę maślaną z mąką, sodą i proszkiem. Dodać śmietanę (lub jogurt), wymieszać lub zmiksować na gładką masę.

Wlać ciasto do przygotowanej formy. Piec w piekarniku nagrzanym do 175 - 180 stopni przez około 35 - 40 minut, do "suchego patyczka".

Ciasto studzić w formie przez ok. 10 minut, następnie odwrócić na kratce.

Przygotować syrop, łącząc przesiany cukier puder z wodą różaną i sokiem z cytryny. Mieszać trzepaczką, żeby usunąć wszystkie grudki.

Jeszcze ciepłe ciasto wyłożyć na talerz, ponakłuwać z wierzchu patyczkiem (dość gęsto, ale delikatnie, żeby nie zrobić z ciasta gąbki). Wylewać łyżką syrop na ciasto i rozprowadzać, żeby dobrze nasiąkło.

Wystudzone kroić.


PS Olciu, dziękuję za ten piękny talerzyk i filiżankę do kompletu :).



28 komentarzy:

  1. Musiała smakować bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A i owszem. Chociaż, jak napisałam, więcej w niej nut cytrynowych niż różanych :).

      Usuń
  2. a u mnie ta woda różana stała w lodówce i wietrzała, jakbym znała taki przepis wcześniej, to znalazłaby lepsze zastosowanie!:) ps. teraz u mnie wietrzeje woda z kwiatu pomarańczy;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana, woda różana to wspaniała rzecz :). Polecam też przepis na karnawał ;)
      http://gebawniebie.blogspot.com/2010/12/soniowe-uszy-gusz-e-fil.html

      A przepisów z wodą pomarańczową też jest mnóstwo, warto spróbować. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  3. Cytrusowo różana babka musi smakować wyjątkowo!
    Zjadłabym kawałeczek z rozkoszą...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja bym chętnie usiadła z Tobą przy herbatce :). Pozdrawiam!

      Usuń
  4. oj musi być bardzo aromatyczna:)pycha:D

    OdpowiedzUsuń
  5. też lubię, gdy babki są nasączone syropem, a ten syrop jest wprost genialny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co tu dużo mówić - polecam :). I pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  6. Wygląda niesamowicie apetycznie... Gdybym tylko ciasta potrafiła piec to bym takie na Święta zrobiła...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agato, nie ma tu żadnej filozofii. Po prostu spróbuj :). Pozdrawiam!

      Usuń
  7. dla mnie "różane" wypieki to nowość, tak jeszcze nie eksperymentowałam i widzę, że wiele przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam i pozdrawiam serdecznie :).

      Usuń
  8. pięknie wygląda ten kawałek ciasta, cudownie. Ja ostatnio zatęskniłam za smakiem różanym, za sprawą wina różanego na pewnym urodzinowym przyjęciu. Myślę, że taka babka ten mój apetyt by zaspokoiła, tym bardziej że cytryna mogłaby lekko zrównoważyć tę niesamowitą różaną słodycz.
    Pozdrawiam
    monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wino różane, mmm. Ja zwłaszcza o tej porze roku chciałabym mieć olejek różany. Używałabym go jak perfum. Taki prawdziwy, skoncentrowany. Drogi, niestety ;). Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  9. Mam ogromną ochotę na kawał cytrynowego ciasta :)

    OdpowiedzUsuń
  10. I tobie, słodka istoto, niech pod choinką pyszności nie zabraknie tak dla ciała, jak i ducha! :* Serdeczności na wiadra przesyłam w twą stronę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, Bebe :)) cudne życzenia!
      Wszystkiego dobrego na święta i Nowy Rok!

      Usuń
  11. Ojej prześlij mi troszkę prooooooooooooooszę!! :) Cudownych świąt życzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwaga, rzucam, łap! :) Nawzajem, wesołych i smakowitych :)

      Usuń
  12. Wygląda przepięknie :) Skusiłabym się kawałek :) Chociaż nie, od razu na dwa! ;)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic