czwartek, 3 stycznia 2013

Cynamonowa drożdżówka do odrywania



Nie powiem nic nowego i pewnie zabrzmi banalnie. Ale czasem trzeba po prostu cierpliwości i uwagi, również (a może szczególnie?) w kuchni. Mogłabym też powiedzieć: "takie proste, a takie pyszne". Też banał. I do niedawna zupełna abstrakcja dla mnie w odniesieniu do ciasta drożdżowego. Nie lubiliśmy się zbytnio dotąd, albo raczej ono nie lubiło mnie.

Kiedy słone drożdżowe do cebulaczka wyszło zaskakująco dobrze, zaczęłam dojrzewać do kolejnego starcia ze słodką drożdżówką. Zamiar rósł we mnie jak zaczyn (he, he). I udało się. Cierpliwość i kolejne próby wreszcie dały efekt. Tym razem wyrabianie drożdżowego ciasta i obserwowanie, jak rośnie były prawdziwą przyjemnością.

Wybrałam coś prostego, idealnego na śniadanie i do kawy. Pyszną drożdżówkę do odrywania z cynamonowo-maślanym wnętrzem. Polecam. Przepis oryginalny tu (polecam obejrzenie dokładnej instrukcji, jak kroić ciasto na kawałki).


Cynamonowa drożdżówka do odrywania
Składniki na ciasto:

  • 20 g świeżych drożdży 
  • 150 ml ciepłego mleka 
  • 50 g cukru 
  • 400 g mąki pszennej 
  • 0,5 łyżeczki soli 
  • 2 jajka 
  • 50 g masła 

nadzienie

  • 70 g masła 
  • 100 g brązowego cukru 
  • 2 łyżeczki cynamonu 

Keksówkę o długości 25 cm wysmarować masłem. Odstawić.



Ciasto: masło roztopić w garnuszku, odstawić na bok do lekkiego przestudzenia. Drożdże pokruszyć, wymieszać z 1 łyżką cukru, ciepłym mlekiem i 2 - 3 łyżkami mąki. Zaczyn przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na ok. 15 minut do wyrośnięcia. 

Resztę mąki wsypać do dużej miski. Dodać resztę cukru, jajka, sól, roztopione masło i wyrośnięty zaczyn. 

Wyrobić ciasto, aż będzie miękkie i elastyczne. Przykryć je ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia, aż podwoi swoją objętość. 

Roztopić masło do nadzienia. Odstawić na bok. 

Ciasto przełożyć na blat posypany lekko mąką. Zagnieść i rozwałkować na prostokąt o wymiarach ok. 30 x 60 cm. Ciasto posmarować roztopionym masłem (odkładając łyżkę masła) i posypać cukrem wymieszanym z cynamonem (odkładając również 1 łyżkę). 

Ciasto pokroić wzdłuż krótszego boku na 6 pasków (powstanie 6 pasków o wymiarze 30 x 10 cm). Paski ułożyć jeden na drugim. Całość pokroić w poprzek na 6 kawałków (o wymiarze 5 x 10 cm). Kawałki wkładać do formy bokiem. 

Formę przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia, aż ciasto wypełni formę. Posmarować je pozostałym masłem i posypać łyżką cukru z cynamonem. 

Piec ok. 30 - 35 minut w temperaturze 180 stopni (gdyby ciasto za szybko się rumieniło, można przykryć je folią aluminiową). Pozostawić do ostudzenia w formie, potem delikatnie wyjąć.

Odrywać porcje wybranej wielkości :).




Samych wspaniałości w Nowym Roku dla Was! :)

29 komentarzy:

  1. Piękna!
    Uwielbiam tę drożdżówkę.
    Gratuluję Ci cierpliwości.
    Opłaciło się.
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Amber. Ja też zaczęłam ją uwielbiać :). Uściski serdeczne!

      Usuń
  2. Uwielbiam drożdżówki do odrywania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Pozdrawiam ciepło! :)

      Usuń
  3. świetnie wygląda, bardzo lubię cynamonowe drożdżówki w każdej formie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cynamonowe nadzienie jest genialne w swej prostocie :). Pozdrawiam!

      Usuń
  4. CUDOWNA! Uwielbiam odrywaną drożdżówkę!
    Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!
    Pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
  5. ja już też powoli opanowuję drożdże - jednak po prostu: praktyka czyni mistrza:) skusiłabym się na taką drożdżówę:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę sukcesów! :) pozdrowienia serdeczne

      Usuń
  6. To jest cudowne, każde kolejne też już będzie rewelacyjne :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękna. To mój hit tego roku. Twoja jest piękna. Oj dziobnęłabym troszkę:)
    POzdrawiam ciepło w Nowym Roku!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mężczyzna też uznał tę drożdżówkę za hit :). Czyli trzeba będzie teraz pójść w wariacje.
      Pozdrawiam serdecznie :).

      Usuń
  8. Cóż mogę rzec... wygląda bardzo smakowicie i profesjonalnie , pozdrawiam i życzę więcej pewności siebie! Jak TAKIE ciacho wyszło, pewnie już wyjdzie wszystko :0P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Just Try Eat, to chyba nawet nie kwestia pewności siebie. Są pewne rodzaje ciast, z którymi lubimy się mniej. Ale się nie poddaję, widać się opłaca :)).
      Dzięki, pozdrawiam!

      Usuń
  9. Przypomina mi szwedzkie cynamonowe bułeczki za którymi szaleję. Świetny chlebek, lubię takie do odrywania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szwedzkie bułeczki też są na mojej liście :)). Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  10. uwielbiam ciasto drożdżowe, uwielbiam je z kruszonką, ale ostatnio ze względów zdrowotnych nie wolno mi jeść drożdży, chleb też tylko na zakwasie. Także patrzę na zdjęcia i ślinkę przełykam ... pyszne, i do tego cynamonowe.
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całe szczęście chleb na zakwasie to cudowna rzecz :). Uściski!

      Usuń
  11. zabieram się za takiego odrywańca już od jakiegoś czasu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby zabieranie się zyskało słodki finał, pozdrawiam :)

      Usuń
  12. mmm wygląda przepysznie! i zapewne jeszcze lepiej smakuje. jak tylko przeczytałam cynamon, wiedziałam, że to musi być coś wspaniałego! jak tylko dorosnę troszkę w dziedzinie kucharzenia, na pewno coś takiego sobie sprawię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia! Dzięki za wizytę i miły komentarz :)

      Usuń
  13. też ją piekłam - nie można sie powstrzymać przed oderwaniem kolejnego kawałka :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Co prawda nie lubię cynamonu, ale można go zastąpić inną ciekawą przyprawą, bądź ziołem. Niemniej drożdżówka wygląda zjawiskowo, też jestem na etapie zaprzyjaźniania się z drożdżowym i nawet nieźle nam to wychodzi :)))

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic