sobota, 6 kwietnia 2013

Cytrynowe ciasteczka z ricottą




Wiedzieliście, że we Francji w miejscowości Mentona obchodzi się coroczne Święto Cytryny? Świętuje się pod koniec zimy - u nas chyba teraz byłoby idealnie. Zima w kwietniu... Śnieg leży i nic nie zapowiada poprawy pogody. Depresja związana z porą roku trwa i trwa, energii brak. 

Ale wracając do Święta Cytryny - wielką atrakcją obchodów są sporych rozmiarów konstrukcje budowane z cytryn. Tu można poczytać więcej i obejrzeć zdjęcia.

U mnie też cytrynowo. Misternych konstrukcji nie będzie, są za to proste, cudownie cytrynowe ciasteczka. Z wierzchu chrupiące, zezłocone na brzegach, w środku mięciutkie, lekko wilgotne (jak placuszki albo babeczki). Znalazłam kilka przepisów różniących się niewielkimi szczegółami, skorzystałam z tego przytoczonego przez Kaś. Zmniejszyłam ilość cukru, przez co smak cytryny jest wyraźny i przygotowałam ciasteczka z podwójnej porcji składników, czyli tak, jak w oryginalnym przepisie. Dałam trochę mniej mąki. Podaję wg swoich proporcji.


Cytrynowe ciasteczka z ricottą
Składniki (na ok. 40 ciasteczek):
  • 2,5 szklanki mąki
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia 
  • 1 łyżeczka soli 
  • 120 g miękkiego masła  
  • 1 szklanka cukru 
  • 2 duże jajka 
  • 420 g ricotty 
  • sok i skórka z 1 cytryny
  • cukier puder do posypania

W dużej misce wymieszać mąkę, proszek do pieczenia i sól.

Zmiksować lub utrzeć masło z cukrem. Dodać jajka, utrzeć, dodać ricottę - utrzeć, dodać sok i skórkę z cytryny - ponownie utrzeć. Masę połączyć z suchymi składnikami, wymieszać.

Blachę wyłożyć papierem do pieczenia i wykładać na nią porcje ciasta - jedno ciasteczko to jedna czubata łyżka ciasta (ja formowałam z niego kulki). Między ciasteczkami zostawić odstępy ok. 2-3 cm). 

Ciasteczka piec w temperaturze 190 stopni przez 15 minut - aż zarumienią się od dołu i lekko przy brzegach (z wierzchu pozostaną jasne). Zostawić do ostygnięcia.

Przed podaniem posypać cukrem pudrem.

24 komentarze:

  1. pyszności! cieszę się, że się na nie skusiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się cieszę, warto było. Pozdrawiam ciepło! :)

      Usuń
  2. hmm uwielbiam wszystkie rodzaje ciast cytrynowych więc napewno spróbuje przepis :) zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo kuszą te ciasteczka, aż chce się świętować Dzień Cytryny!

    OdpowiedzUsuń
  4. popieram jak najbardziej świętowanie Dania Cytryny, a ciasteczka super :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Evitaa, Ty wiesz, że już kilka razy podchodziłam do ricotty i mam wrażenie, ze każdy wypiek z tym serem ma posmak mąki...? A może moje kubki smakowe wyjątkowo wrażliwe..., albo zła rocotta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm nie wiem skąd takie wrażenie smakowe. Może rzeczywiście coś nie tak z ricottą? Ona ma charakterystyczny smak, ale w przypadku tych ciasteczek na przykład smak cytryny jest zdecydowanie dominujący. Ricotta nadaje wilgotność. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  6. Cudo! I obowiązkowo ten cukier puder by ukoronować smak idealny :)

    OdpowiedzUsuń
  7. bądź tu człowieku na diecie i czytaj kulinarne blogi, ehhh

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Molly, znam to uczucie. Również w wersji "bądź tu na diecie i prowadź blog kulinarny" ;)). Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  8. Wyglądają wspaniale :) Uwielbiam cytrynowe wypieki, a do tych ciasteczek zachęciłaś mnie tym mięciutkim środkiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gin, rzucasz się w szał pieczenia? :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  9. takie ciasteczka sprawiły by mi wielką przyjemność :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pozostaje nic innego jak sprawić ją sobie jak najszybciej :). Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Wszystko co cytrynowe bardzo lubię, a ciasteczka prezentują się znakomicie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Cudne ciasteczka, ricotta i cytryna to zgrany duet :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja nowa miłość :). Pozdrawiam!

      Usuń
  12. Nie wiem jak to jest mozliwe, ze taki swietny przepis sie gdzies przede mna chowal, musze to jak najszybciej nadrobic :)) Swieto cytryny tez sie chowalo... Usciski Evitaa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, dla mnie też Święto Cytryny było tajemnicą :). Koniecznie upiecz te ciasteczka! Pozdrawiam :)

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic