sobota, 27 kwietnia 2013

Sernik z ricotty z cytrynową nutą



Ricotta, obok mojego ulubionego mascarpone, jest dla mnie serem idealnym i uniwersalnym. Dlaczego? Bo nadaje się zarówno do pieczenia ciast i przyrządzania deserów, jak i do wielu dań wytrawnych, klusek, farszów do tart etc. Jej smak i kremowość zaczynają "grać" dopiero w połączeniu z innymi składnikami. Ma wiele różnych odsłon.

Już dawno chciałam spróbować sernika we włoskim stylu, na bazie ricotty właśnie. Delikatnego, puszystego w środku. Nie wyszedł idealny. Środek trochę opadł. Ale co tam! Ten smak - kremowy, z cytrynową nutą, ten brązowozłoty wierzch... Cudowności.

Przepis znalazłam tutaj. Najprostszy, bez kruchego spodu. Sernik upiekłam z połowy składników, w małej foremce, ale podaję oryginalne proporcje (na tortownicę o średnicy ok. 22-23 cm). Polecam dodać trochę więcej skórki cytrynowej niż podaje przepis.


Sernik z ricotty
Składniki:
  • 6 dużych jajek
  • 2/3 szklanki cukru (może być też brązowy)
  • 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
  • 425 g ricotty
  • 2 łyżeczki startej skórki cytrynowej
  • *cukier puder do posypania (zrezygnowałam)

Formę do pieczenia natłuścić, odstawić.

Oddzielić białka od żółtek. Żółtka zmiksować z cukrem i wanilią, aż masa będzie puszysta i trochę zbieleje. Dodać ricottę i skórkę z cytryny, zmiksować.

Białka ubić osobno, delikatnie wmieszać do masy serowej.

Piec ok. 1 godziny 20 minut w piekarniku nagrzanym do 160 stopni. Wierzch sernika ma być złotobrązowy, ciasto powinno odchodzić od boków formy.

Sernik ostudzić całkowicie, następnie nakryć tortownicę folią spożywczą i schładzać ciasto w lodówce przez minimum 6 godzin. Przed podaniem można posypać cukrem pudrem.

22 komentarze:

  1. Nie piekłam jeszcze z ricottą. To mnie zaintrygowałaś:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam ricotte :) Fajny przepis, z checia wyprobuje. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. a wiesz, to jest coś co ja na pewno wypróbuję! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Sernik z ricotty to jest jeden z serników, których jeszcze nie przetestowałam. Bardzo ciekawa jestem smaku, pięknie wygląda ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Jest wart spróbowania, upiecz koniecznie :)

      Usuń
  5. Ja nie widzę, aby środek opadł. Dla mnie wygląda rewelacyjnie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. serniki na ricoccie są delikatne jak żadne inne, cudowne!

    OdpowiedzUsuń
  7. Niesamowicie apetyczny sernik!
    Zjadłabym z rozkoszą.
    Ricottę uwielbiam za jej uniwersalność właśnie.
    Najlepiej świeżą.
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja chętnie bym Cię poczęstowała :).
      Pozdrawiam słonecznie!

      Usuń
  8. Nigdy nie robiłam sernika z ricotty ale właściwie to nie wiem czemu, bo to mój ulubiony typ sera <3

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic