czwartek, 23 maja 2013

Pizza bianca ze szparagami, pieczarkami i szynką szwarcwaldzką



Pizza. Podjęłam wyzwanie, bo miałam ogromną ochotę na biancę. Najlepiej taką, jak w mojej ulubionej pizzerii - z wielkiego opalanego drewnem pieca, gorącą, pachnącą. Obawiałam się, czy zwykły piekarnik (bez kamienia) sobie poradzi. Poradził sobie, bo ciasto z tego przepisu (którego źródłem jest Kwestia Smaku zdaje się) jest idealne. Jego zaletą jest również to, że wystarczy je zostawić na 15 minut i zdąży ładnie wyrosnąć. 
Dlaczego pizza bianca? Nie zawiera sosu pomidorowego (nie, nie mam nic do niego - lubię), czasem zamiast niego jest sos biały. Ale ta pizza jest pyszna sama w sobie, na cienkim, chrupiącym cieście, z minimalną nawet ilością dodatków. Miła odmiana.
Polecam :).

Pizza bianca ze szparagami, pieczarkami i szynką szwarcwaldzką
Składniki na ciasto (podaję oryginalnie; ja zrobiłam ciasto z 1,5 porcji, wyszły dwie cienkie pizze ok. 20x30 cm):
  • 1 szklanka mąki
  • ½ szklanki ciepłej wody /tej samej szklanki którą mierzyliśmy mąkę/
  • 25 g świeżych drożdży
  • ½ łyżeczki cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • oliwa z oliwek
na pizzę:
  • 100 g sera mozzarella, startego
  • ½ małej cebuli, pokrojonej w cienkie piórka
  • 4 plastry szynki parmeńskiej (dałam szwarcwaldzką)
  • 3 duże pieczarki
  • kilka zielonych szparagów
  • sól i pieprz do smaku
  • oliwa z oliwek

Z wody, cukru i drożdży przygotować zaczyn. Wymieszać wszystko dokładnie, odstawić zaczyn, aż ‘ruszy’ (na powierzchni zacznie tworzyć się pianka).

Do mąki dodać sól. Stopniowo dolewać drożdżowy zaczyn do mąki, wymieszać, wyrabiać ręcznie przez ok. 5 min, w razie potrzeby podsypując mąką. Ciasto powinno być elastyczne i nie za twarde. Nie powinno kleić się do rąk.

Z gotowego ciasta uformować kulkę, posmarować oliwą, żeby nie obeschła i zostawić pod przykryciem do wyrośnięcia (15 – 20 min).

Szparagi skropić oliwą z oliwek, lekko posolić i posypać delikatnie pieprzem.

Z gotowego ciasta rozwałkować cieniutki placek, trochę więcej ciasta zostawić na brzegi. Ułożyć pizzę na lekko oprószonej mąką blasze. Na cieście ułożyć kolejno: ser, cebulę, pokrojone pieczarki, szynkę parmeńską i szparagi.

Piec pizzę w temperaturze 220 stopni przez ok. 8 – 10 min (opcja termoobiegu z górną i dolną grzałką; brzegi powinny się zarumienić).




Pizza Inaczej

21 komentarzy:

  1. hmm o takiej jeszcze nie słyszałam :D ciekawe jak smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. A nawet dwa, proszę uprzejmie :). Pozdrawiam!

      Usuń
  3. kiedy tylko mam okazję zamawiam pizzę, która jest bez sosu pomidorowego! ale sama jeszcze nie robiłam, trzeba to nadrobić:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To też był mój "pierwszy raz". Polecam :))

      Usuń
  4. Zdecydowanie za rzadko robię pizzę, taką ze szparagami bardzo lubię :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Póki sezon trwa, warto! Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  5. taaaak, koniecznie cienkie ciasto. Najlepiej takie cienkie jak pergamin. A pizza z moimi ukochanymi szparagami to jest to :-) Świetny pomysł :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie ciasto też lubię najbardziej :)

      Usuń
  6. U mnie jutro w planach pizza ze szparagami. To jest myśl żeby to była bianca:)

    OdpowiedzUsuń
  7. ten przepis na pizzę KS mam już w zakładkach od jakiegoś czasu i patrząc na Twoją pizzę czuję się mocno zmobilizowana aby w końcu go wykorzystać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, bo naprawdę warto :)

      Usuń
  8. Wygląda bardzo smakowicie i pewnie przyrządzona przez Ciebie taka jest... Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  9. Pizzę bianca wolę od tej klasycznej z sosem.
    A Twoja kompozycja bardzo kusi.
    Pyszności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I trzeba przyznać, że z biancą można poszaleć :). Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Zwykle robię odwrotnie. Dobrze doprawiony sos pomidorowy, ser i świeże zioła. Ta wyglada smakowicie więc chetnie wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę smacznego i dziękuję za odwiedziny na blogu :)

      Usuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic