wtorek, 29 października 2013

Minitarty jabłkowo-karmelowe z cynamonową nutą



Szarlotka na kilka kęsów. Kolejna propozycja do mojej akcji Deser dla dwojga. Kiedy pojawia się ochota na małe jabłkowo-cynamonowe co nieco, ten przepis jest idealny. 
Inspirowałam się przepisem na tartę jabłkowo-karmelową z książki "Kuchnia Neli". Zmniejszyłam ilość składników, dodałam odrobinę cynamonu, lekko zmodyfikowałam przepis na kruche ciasto. I zrobiłam minitarty.
Smakują świetnie - złocisty, kruchy spód, rozpływające się w ustach jabłka z cynamonową nutą, bursztynowozłoty chrupiący karmel. Spróbujcie!

Minitarty jabłkowo-karmelowe z cynamonową nutą
Składniki (wystarczają nawet na 4 malutkie tarty):
kruche ciasto:
  • 60 g masła
  • 1 i 1/2 łyżki cukru
  • 1 żółtko
  • 100 g + 1,5 łyżki mąki
  • 1/4 łyżeczki soli
  • *1-2 łyżki zimnej wody

nadzienie:
  • 3 jabłka (w przepisie są kwaśne, dałam słodsze i w związku z tym zmniejszyłam ilość cukru)
  • 1 łyżka masła
  • 1/2 łyżki skórki startej z cytryny
  • 3-4 łyżki cukru
  • 1/2 łyżeczki cynamonu

karmel:
  • 1/4 szklanki cukru
  • 1 łyżka wody

Z masła, cukru, żółtka, mąki i soli zagnieść kruche ciasto. Jeśli jest zbyt suche, dolać 1 lub 2 łyżki zimnej wody. Uformować kulę.

Przygotować kokilki lub foremki na minitarty. Wysmarować je masłem.

Ciasto wyłożyć na obsypany mąką blat. Rozwałkować cienko. Wyciąć kółka nieco większe od obwodu foremek, wyłożyć ciastem foremki. Spody piec przez ok. 12 minut w temperaturze 180 stopni (ja piekłam 12 minut z obciążeniem i dodatkowe 5 minut po usunięciu obciążników, do zezłocenia brzegów ciasta).

Kiedy spody się pieką, obrać jabłka, pokroić je na małe kawałki. Przesmażyć na maśle z cukrem, skórką z cytryny i cynamonem - aż nabiorą złocistego koloru, ale nie zmiękną całkowicie. Jabłka wyłożyć na spody z ciasta (nie czekać, aż ostygną).

W rondelku przygotować karmel. Polać nim tarty z jabłkami. Podawać na ciepło.

28 komentarzy:

  1. Już czuję ten zapach... piękny!:)
    zapraszam do mnie w wolnej chwili na kurczaka:)
    http://eatmebypaula.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Pobudza zmysły!:( a tu dieta wzywa.

    www.oligatorka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm... zamienić spód na owsiany i spróbować uzyskać karmelowy smak za pomocą syropu z agawy na przykład? Bo jabłka to samo dobro :). Pozdrawiam!

      Usuń
  3. zjadłabym taką z kulką pysznych lodów :) !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo i to jest świetna propozycja podania :).

      Usuń
  4. Klasyka w małym wydaniu - bardzo praktyczna, gdyż można zabrać ją do pracy!

    OdpowiedzUsuń
  5. Poczułam magię jesieni i ciągnie mnie do jabłek, więc przepis idealny na tę porę roku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To są siły, które trudno przezwyciężyć. Ale właściwie - po co przezwyciężać? :)

      Usuń
  6. Karmelowe.... Z każdym Twom kolejnym przepisem utwierdzam się, że uwielbiam smaki, ktore wykorzystujesz w przepisach!

    OdpowiedzUsuń
  7. Wspaniałe!
    I ten karmel...
    Uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajny pomysł, a teraz przez Ciebie mam ochotę na takie słodkości :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małe słodkości, mały wysiłek. A radość wieeeelka :)

      Usuń
  9. Fajne takie malutkie tarty:) świetny miałaś pomysł. Ja nigdy nie umiem się zdecydować na smak. A tak można każdą inną zrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł bardzo dobry :). Podobnie można się pobawić ze świątecznymi mazurkami na przykład, gdy każdy lubi inny smak. Albo z bardziej spersonalizowanymi słodkościami, które chcemy komuś podarować :).

      Usuń
  10. Wolę takie minitarty niż te duże/normalne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Spróbuj koniecznie tych :)

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic