poniedziałek, 11 listopada 2013

Szarlotka marcepanowa




W wyzwaniach kulinarnych i zadaniach na ten rok, które zapisałam jeszcze w grudniu lub styczniu, był między innymi amerykański apple pie. Z "kratką" lub wierzchnią warstwą ciasta. Nie dlatego, że jest szczególnie trudny czy skomplikowany w wykonaniu, ale dlatego, że już dawno powinnam była go upiec. Kiedy znalazłam tutaj przepis na tę szarlotkę, już wiedziałam, że trzeba spróbować. Ale nie myślałam wtedy o tych zadaniach. Dopiero później, gdy zerknęłam w swoje notatki, okazało się, że mimochodem realizuję plan. A więc przyjemne z pożytecznym :).

Szarlotka jest wspaniała. Oprócz jabłek z cynamonem zawiera również masę marcepanową, której smak nie wybija się bardzo, ale świetnie dopełnia jabłkowo-cynamonową kompozycję. W kuchni robi się zimowo, myślę, że ta wersja szarlotki mogłaby znaleźć się na świątecznym stole. Ciasto (dzięki cienkiemu rozwałkowaniu i sporej zawartości masła) jest kruche i delikatne.

Składniki na ciasto kruche:

  • 380 g mąki
  • 3/4 łyżeczki salt
  • 250 g zimnego masła
  • ok. 10 łyżek bardzo zimnej wody

nadzienie:

  • 4 jabłka (chrupiące i soczyste)
  • 1 łyżka cynamonu
  • 2 łyżki cukru (dałam brązowy)
  • 2 łyżki whisky (opcjonalnie; pominęłam)
  • 150 g marcepanu (u mnie chlebek marcepanowy w czekoladzie)
  • 75 g cukru
  • 75 g miękkiego masła
  • 2 jajka


W misce zmieszać mąkę i sól. Uformować je w stożek, zrobić dołek pośrodku, włożyć tam kawałki zimnego masła. Wyrabiać rękami, wgniatając masło w mąkę. Dodawać wodę po jednej łyżce. Gdy już ciasto będzie miękkie i jednorodne, uformować je w kulę, zawinąć w folię spożywczą. Włożyć do lodówki na co najmniej 30 minut.

W międzyczasie przygotować nadzienie: umyć i obrać jabłka, usunąć gniazda nasienne, pokroić jabłka w plasterki. Wymieszać je w naczyniu z cynamonem, cukrem i ewentualnie whisky. Odstawić.

Masa marcepanowa: zwykły marcepan najpierw rozmiękczyć rękami, wyrabiając z miękkim masłem i cukrem. Ja użyłam chlebka marcepanowego - w tym przypadku należy pokroić go na kawałki i wrzucić do blendera, dodając cukier i masło. Miksując, dokładać po jednym jajku. Miksować, aż masa będzie gładka.

Schłodzone ciasto wyjąć z lodówki. Podzielić na pół, jedną połowę z powrotem zawinąć w folię i włożyć do lodówki z powrotem, drugą położyć na oprószonej mąką stolnicy. Rozwałkować bardzo cienko na okrągły placek, wyłożyć nim formę (polecam wysmarować ją masłem i wyłożyć pergaminem, będzie łatwiej wyjąć szarlotkę z formy).

Na cieście rozłożyć jabłka, na nich rozprowadzić masę marcepanową.

Rozwałkować drugą część ciasta. Zwilżyć brzegi, gdzie obie warstwy będą się spotykać. Palcem wskazującym i kciukiem dokładnie sklejać brzegi ciasta (warstwy dolnej i górnej) razem. Zrobić małe nacięcia na wierzchu, żeby para miała ujście podczas pieczenia.

Szarlotkę piec ok. godziny w temperaturze 180 stopni, aż wierzch będzie złocisty. Po wyjęciu z piekarnika studzić ciasto w formie co najmniej godzinę, zanim przeniesiemy je na talerz lub paterę.



16 komentarzy:

  1. Ostatnio czuje sie przytłoczona... Wszędzie szarlotki i marcepany.:(

    OdpowiedzUsuń
  2. Marcepan w szarlotce!
    Kupuję.
    To musi smakować bosko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odfruwamy w trochę zimowe klimaty. Ale jest pysznie :).

      Usuń
  3. Evita wiecej fot tych Twoich dziel, jedna to za malo! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. ooo, z marcepanem, ciekawie, ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Też mi się takie marzy... Jako wyzwanie na kolejny rok :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto wpisać. Albo nie czekać do kolejnego roku :)

      Usuń
  6. Jak dla mnie rewelacja. Mogę kawałek?

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny pomysł z dodatkiem marcepanu do szarlotki! Aż zapachniało świętami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ani się obejrzymy, a już będą :).

      Usuń
  8. aż brak mi słów, ten skład jest tak pyszny!

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic