poniedziałek, 9 grudnia 2013

Pierniczki tradycyjne




W tym roku korzenne zapachy zaczęły wypełniać moją kuchnię wcześniej niż zwykle. Więcej czasu, większa potrzeba poczucia czegoś magicznego, świątecznego. I choć nie brzmiały jeszcze wtedy u mnie White Christmas ani Santa Claus Is Coming to Town (co z kolei miało miejsce dość wcześnie w zeszłym roku), to atmosfera powoli się tworzy. Od czasu upieczenia tych pierniczków w moim piekarniku lądowały kolejne :). Ostatnia partia zapowiada się przed świętami. Jeszcze tylko pomysłów na ozdoby świąteczne brak.

Przed zeszłoroczną Wigilią hitem były te pierniczki, bo robiło się je szybko, od razu miękły i można było je upiec w dowolnym momencie. Nawet dzień przed. Teraz szukałam takich, które są na początku lekko twardawe i mogą poleżeć. I można ten zapach świąt dłużej przechowywać w pudełku. Skorzystałam z tego przepisu, minimalnie go zmieniłam - według mnie potrzeba więcej mąki, przy tych proporcjach ciasto bardzo się klei. 

Pierniczki są pyszne, mocno miodowe, mają piękny kolor. Ciasto łatwo się wałkuje, wykrawa, a potem już można cieszyć się dekorowaniem. Najlepiej w gronie przyjaciół albo z dzieciakami :).


Pierniczki tradycyjne
Składniki:
  • 600 g mąki (+ do podsypywania) 
  • 300 g miodu
  • 100 g cukru pudru (lub trochę mniej, bo miodu jest całkiem sporo) 
  • 120 g masła (miękkiego)
  • 1 jajko 
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 60 g przyprawy do piernika (ok. 3 opakowania)

Wszystkie składniki wkładamy do miski. Miód można trochę podgrzać, a masło rozpuścić - będzie się łatwiej wyrabiać. Ciasto wyrabiać ręcznie, jeśli będzie się za bardzo kleiło, można dodać więcej mąki.

Mąką oprószyć także blat lub stolnicę oraz wałek. Nie wałkować zbyt cienko - grubsze pierniczki są lepsze. Pierniczki rozkładać w niewielkich odstępach na blachach wyłożonych pergaminem.

Piec w temperaturze 180 stopni przez ok. 7-10 minut (obserwować, żeby były ładnie zarumienione, ale się nie zwęglały).



10 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Dziękuję. To już dzieło innego z domowników , wyszło najładniej :)

      Usuń
  2. Jak dom pachnei pierniczkami to wiadomo, że święta już blisko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I oby tak codziennie do świąt :)

      Usuń
  3. Pięknie korzennie u Ciebie.
    Nastrój świąteczny masz już zagwarantowany.
    U mnie dopiero początek...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też. Do pełni daleko :). Uściski!

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic