piątek, 14 lutego 2014

Ciasto czekoladowo-kawowe




Walentynki. Nieszczególnie mnie jakoś ruszają te wszechobecne czerwone serduszka i cukierkowy klimat, który tworzy się głównie w centrach handlowych już na miesiąc przed. Nie jestem fanką samego święta, bo jakież to święto, czysta komercja, niestety. Ale każda okazja jest dobra, by zjeść coś czekoladowego. Jeśli w towarzystwie kogoś, kogo się kocha, to tym bardziej.
Przepis znalazłam tu i już wiedziałam, że upiec muszę - z jakiejkolwiek okazji. Nadarzyła się ta, dlatego ciasto przygotowałam z połowy składników, na małą foremkę dla dwojga. Zrezygnowałam z białej czekolady w polewie, dałam tylko mleczną. Jeśli chcecie upiec duże ciasto, zapraszam do oryginalnego przepisu. Ja podaję ze swoimi zmianami, również na potrzeby działu Deser dla dwojga. Smacznego!


Ciasto czekoladowo-kawowe
Składniki:
  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 1 czubata łyżka kakao
  • 60 g masła
  • 1/3 szklanki zaparzonej kawy rozpuszczalnej lub espresso
  • 10 g mąki
  • 1/4 szklanki cukru
  • 3 duże jajka
  • 1/2 czubatej łyżeczki proszku do pieczenia
polewa:
  • 50 g mlecznej czekolady
  • 40-50 ml śmietanki 30%
  • 1 czubata łyżka kawy rozpuszczalnej
  • 1 łyżka wody

Czekoladę, kakao, masło, kawę i połowę cukru włożyć do garnka z grubym dnem lub podgrzewać w kąpieli wodnej, na małym ogniu, mieszając do połączenia składników. Odstawić do przestygnięcia.

Żółtka ubić do białości, wymieszać z przestudzoną masą czekoladową. Masę połączyć z przesianą mąką z proszkiem do pieczenia.

Białka ubić na sztywną pianę, pod koniec ubijania dodawać stopniowo cukier. Pianę z białek delikatnie wmieszać do masy.

Całość przelać do natłuszczonej foremki. Piec przez około godzinę w temperaturze 160 stopni (z termoobiegiem). Ciasto studzić w piekarniku z uchylonymi drzwiczkami, aby tylko minimalnie opadło.

W kąpieli wodnej roztopić czekoladę ze śmietanką i kawą rozpuszczoną w łyżce wody. Wymieszać. Ostudzone ciasto polać polewą.



Słodkie Walentynki 2014

10 komentarzy:

  1. "Ale każda okazja jest dobra, by zjeść coś czekoladowego" święte słowa! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam dokładnie to samo zdanie o Walentynkach. A na ciasto mam ochotę przeogromną :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też wolę walentynki na co dzień,ale okazja każda dobra na takie czekoladowe cudo!
    Pięknie się prezentuje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jedną z zalet tego święta jest to, że jednak się mobilizujemy i pieczemy coś pysznego, a kształt serca... no cóż nie przeszkadza w smaku i wygląda uroczo :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo każda okazja jest dobra :)). Dziękuję!

      Usuń
  5. Prześliczne serce, idealne na Walentynki :)
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic