sobota, 8 marca 2014

Jabłkowo-cynamonowa drożdżówka




Jabłkowo-cynamonowa drożdżówka. Chlebek do odrywania, którego zapach wypełnia całą kuchnię już w pierwszych minutach pieczenia. Rośnie jak szalony, mimo że nie ma potrzeby odstawiania go do wyrastania. Ekspresowe do zagniatania ciasto i pyszne, słodkie nadzienie. 

Przepis pochodzi stąd. Moje zmiany zaznaczam w nawiasach, zrezygnowałam też ze słodkiej glazury. Ale można na przykład polać całość cytrynowym lukrem, też będzie pysznie.


Jabłkowo-cynamonowa drożdżówka do odrywania
Składniki na ciasto:
  • 3 szklanki mąki
  • 1 opakowanie drożdży suchych (7 g)
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 1/2 szklanki cukru brązowego (dałam biały)
  • 1/4 szklanki wody
  • 1 jajko
  • 3/4 szklanki mleka
  • 55 g masła

składniki na nadzienie:

  • 6 małych jabłek (obranych i pokrojonych w kostkę)
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 1 szklanka brązowego cukru (dałam biały; szklanka to o wiele za dużo, wystarczy 1/2 szklanki)
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego (pominęłam)
  • 2 łyżki masła
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1 łyżka skrobi kukurydzianej (dałam ziemniaczaną)


Keksówkę wysmarować masłem.

Przygotować nadzienie: masło, obrane i pokrojone jabłka, cukier, skrobię i cynamon wrzucić na patelnię, dolać sok z cytryny. Dusić, aż jabłka będą miękkie, a całość zgęstnieje. Odstawić do przestudzenia.

Mleko podgrzać, aż na powierzchni pojawią się bąbelki. Zestawić z ognia, wrzucić masło, mieszać, aż się rozpuści. Odstawić na chwilę.

W misce wymieszać mąkę z drożdżami, cukrem i solą. Dodać jajko, dolać wodę i mleko z masłem. Wyrobić elastyczne ciasto (można trochę podsypać mąką, gdyby bardzo się kleiło). Ciasto rozwałkować na prostokąt na oprószonej mąką stolnicy.

Na ciasto wyłożyć nadzienie. Pokroić całość na kwadraty (16 lub 20). Kwadraty układać jeden na drugim, rozkładając je na 4 stosiki (można sobie pomóc łopatką do ciasta). Każdą z czterech części układać pionowo w keksówce. Ciasto można od razu wkładać do piekarnika, ja zostawiłam je jeszcze na chwilę, by lepiej wypełniło formę.

Piec ok. 40-50 minut w temperaturze 175 stopni, aż wierzch będzie złotobrązowy. Ostudzić.

Odrywać i rozkoszować się :).

15 komentarzy:

  1. Pyszności!
    Idealna na weekend.
    Pozdrawiam Cię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. smaczny pomysł, lubię domowe drożdżówki:)

    OdpowiedzUsuń
  3. szkoda, że jestem teraz na diecie! dodaję przepis do zakładek! i w przyszłości zrobię koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie miałam to ostatnio wypróbować, widząc zdjęcie jeszcze bardziej się przekonałam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zjadłabym taką domową drożdżówkę:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Boska taka drożdżówka, te odrywane są genialne :)
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. drożdżówka do odrywania <3 najlepsiejsza! tylko nigdy nie mogę zaprzestać tego odrywania i tak szybko znika całość :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziś upiekłam, wzorując się na Twojej, ale przełożyłam różą i morwami, wyszła przepyszna!!

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic