sobota, 12 kwietnia 2014

Kawowe ciasteczka kruche (bez masła)




Wielkanoc jest już wszechobecna w centrach handlowych i w blogosferze. Ja, choć myślę o świątecznym menu, na razie poza upieczoną ostatnio babką drożdżową z rodzynkami nie robiłam zbyt wielu "przymiarek". I ten dzisiejszy przepis jest eksperymentalnym przerywnikiem. Oddechem od serników, babek, białych kiełbas, żurów i mazurków :).

Kiedyś gdzieś przeczytałam, że Włosi robią ciasto kruche bez masła, z dodatkiem jogurtu. Ten pomysł zanotowałam, ale przeleżał trochę w mojej głowie (i w notesie). I niedawno sobie o nim przypomniałam. Poszperałam trochę, ale postanowiłam upiec kruche ciasteczka na bazie takiego ciasta. Dodałam do nich kawy.

Ciasteczka nie są bardzo fotogeniczne, bo trochę trudniej pracuje się z ciastem kruchym na bazie jogurtu. Jest bardziej elastyczne, ale i bardziej kleiste. Nie bardzo słodkie - ciasteczka nadają się idealnie do kawy czy herbaty (jeśli wolicie, dodajcie więcej cukru). Pachną kawą, mają dzięki niej ładniejszy kolor. Są zdrowsze i mniej kaloryczne, bo nie zawierają masła. Jeśli chodzi o konsystencję, nie są aż tak kruche jak te klasyczne. Kojarzą mi się z czymś pomiędzy pierniczkami a ciastem do pizzy :). Myślę, że warto jeszcze z tym przepisem pokombinować. Spróbujcie :).


Ciasteczka kruche kawowe (bez masła)
Składniki (na ok. 20 ciasteczek - ale to zależy od wielkości foremek i grubości wałkowania):

  • 175 g mąki + mąka do podsypywania
  • 1 jajko
  • 1 łyżka kawy rozpuszczalnej (można dodać więcej)
  • 50 g cukru
  • 50 g jogurtu naturalnego


Mąkę wymieszać w misce z cukrem i kawą. Dodać jajko, wlać jogurt i krótko wyrabiać ciasto (może się okazać, że trzeba dodać nieco więcej mąki). Uformować kulę, ciasto zawinąć w folię spożywczą i włożyć do lodówki na minimum godzinę.

Schłodzone ciasto rozwałkować na blacie, podsypując mąką. Wykrawać kształty foremkami, kłaść ciasteczka na blasze wyłożonej pergaminem. Piec przez ok. 10 minut w temperaturze 190 stopni, aż brzegi ciasteczek lekko się zarumienią.

Ostudzić, zaparzyć dobrą kawę lub herbatę i chrupać :).

15 komentarzy:

  1. Jak bez masła to pewnie są mniej kaloryczne ; p

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak miło zajrzeć do Ciebie i odetchnąć od świątecznych ciężkości...
    Ciasteczka zapowiadają się wspaniale!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :-). Pozdrawiam objedzona świątecznie

      Usuń
  3. Mam w domu wszystko oprócz mąki i... folii spożywczej! A 175 g to ile? Szklanka? Bo to jest właśnie przepis na moją miarę - rachu-ciachu i po ciachu... :) Na 100% wypróbuję, ale po świętach dopiero :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że ciasto można zawinąć w woreczek foliowy :-). A 175 g to ok. 2 szklanki. Pozdrowienia!

      Usuń
  4. Boskie takie ciacha :)
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy przepis! O kruchym na jogurcie nie slyszalam, ale warto zanotować

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam wszystko...oprócz jogurtu...nie mam takze masla. Czym moge go zastapic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Albo jogurt, albo masło. Bez tego ciężko zrobić kruche ciastka :).

      Usuń
  7. Zrobiłam i wyszły twarde jak kamień :( nie wiem co zrobiłam źle... :( ????

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic