środa, 7 maja 2014

Czekoladowa drożdżówka z rabarbarem




Drożdżowe ciasto. Niezwykłe, bo czekoladowe (haaaa! - zakrzyknęła triumfalnie moja dusza czekoladożercy). Z kruszonką - też czekoladową, a co. I z rabarbarem, bo nastał wreszcie ten sezon, który bardzo lubię. Tylko czekać prawdziwych polskich pachnących truskawek :).

Korzystałam z tego przepisu. Zmieniłam proporcje na mniejszą blachę (20x30 cm), zmniejszyłam ilość czekolady, dałam więcej kakao. I rabarbar zamiast truskawek. Spróbujcie, drożdżowe czekoladowe to wyższa forma drożdżowego ciasta, które przecież jest idealne :).

Podaję z własnymi zmianami.

Drożdżowe ciasto czekoladowe z rabarbarem
Składniki na ciasto:
  • 375 g mąki pszennej
  • szczypta soli
  • 2 łyżki kakao
  • 100 g drobnego cukru do wypieków
  • 30 g świeżych drożdży 
  • 1 duże jajko + 1 żółtko
  • 75 g masła (roztopionego)
  • 225 ml mleka
  • 90 g mlecznej czekolady
  • rabarbar (u mnie 3 łodygi)


składniki na kruszonkę:
  • 100 g miękkiego masła
  • 100 g cukru demerara
  • 83 g mąki pszennej
  • 1,5 łyżki kakao


Ze świeżych drożdży zrobić rozczyn. Odstawić i poczekać, aż ruszy. Czekoladę drobno posiekać.

Do naczynia przesiać mąkę, kakao i sól. Dodać cukier i drożdże, wymieszać. Dodać roztrzepane jajka, masło i mleko. Wyrobić gładkie ciasta (może być dość kleiste, można dodać trochę więcej mąki, ale nie za dużo, żeby ciasto nie stało się twarde). Pod koniec wyrabiania dodać posiekaną czekoladę. 

Z ciasta uformować kulę, oprószyć mąką, przykryć i pozostawić w ciepłym miejscu do podwojenia objętości (na ok. godzinę lub 1,5 godziny).

Z podanych składników wyrobić kruszonkę. Jeśli jest taka potrzeba, można dodać jeszcze łyżkę lub dwie mąki.

Rabarbar umyć, obrać, pokroić na małe kawałki.

Dno formy wyłożyć papierem do pieczenia. Wyrośnięte ciasto ponownie wyrobić, rozwałkować, lekko podsypując mąką i wyłożyć na dno formy. Na ciasto wyłożyć rabarbar, lekko wciskając. Odstawić do wyrośnięcia, pod przykryciem, w ciepłe miejsce, do podwojenia objętości. Przed samym pieczeniem posypać kruszonką.

Piec w temperaturze 180 stopni przez około 40 minut (do suchego patyczka - ciasto może potrzebować więcej czasu, do godziny).




Piknik majowy

17 komentarzy:

  1. pyszne ciacho na piknik :) chętnie bym je zabrała ze sobą :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowna taka drożdżówka! Czekolada i rabarbar <3
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Kochana,
    i tego mi trzeba!
    Drozdżówki z rabarbarem.mmmmmmmm...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że takie marzenie choć wirtualnej spełniłam :)

      Usuń
  4. Widzę, że mamy te same pasemka w głowie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. wielkie tak dla czekoladowego drożdżowego!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ojjjej, ona musi być pyszna :-D

    OdpowiedzUsuń
  7. mam rabarbar i trochę wolnego czasu :) będzie drożdżówka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rabarbar plus wolny czas to zawsze zapowiedź czegoś pysznego :).

      Usuń
  8. Czekolada i rabarbar? Pewnie świetne, koniecznie muszę się pokusić :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Takie połączenie jest super kuszące, nie jadłam takiego drożdżowca.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wow! Nie miałam okazji nigdy próbować takiego połączenia! Super! Z pewnością wykorzystam ten przepis:)

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic