czwartek, 12 czerwca 2014

Gâteau au yaourt ("kubeczkowe" ciasto jogurtowe)



"Pierwszym ciastem, jakiego uczy się większość francuskich dzieci, jest gâteau au yaourt (ciasto jogurtowe) - lekkie, nie za słodkie, do którego można dodać owoce, groszek czekoladowy, cytrynę albo łyżeczkę rumu i które udaje się prawie zawsze. Do odmierzania jego składników wykorzystuje się kubeczki po jogurcie. Efektem całego tego pieczenia jest nie tylko blacha ciasta, ale także nauczenie dzieci panowania nad sobą. Zajęcie wymagające odmierzania i dodawania składników w odpowiedniej kolejności jest idealnym treningiem cierpliwości".*


"Kubeczkowe" ciasto jogurtowe z truskawkami i czekoladą
Składniki**:
  • 2 kubeczki jogurtu naturalnego po 150 g (puste kubeczki posłużą do odmierzania innych składników
  • 2 jajka
  • 2 kubeczki cukru (lub jeden, zależnie od tego, jak słodkie ciasto lubimy)
  • 1 łyżeczka wanilii (ekstraktu)
  • niepełny kubeczek oleju roślinnego
  • 4 kubeczki mąki
  • 1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • ewentualnie kwaśna śmietana

dodatki:
  • 1 kubeczek startej lub zmielonej grubo czekolady deserowej (ewentualnie groszków czekoladowych)
  • 2 kubeczki pokrojonych truskawek

Nagrzać piekarnik do 200 stopni. Olejem roślinnym nasmarować tortownicę o średnicy 25 cm lub podłużną foremkę do pieczenia.

Ostrożnie wymieszać jogurt, jajka, cukier, wanilię i olej. W drugiej miseczce wymieszać mąkę z proszkiem do pieczenia.

Wsypać suche składniki do mokrych, mieszać ostrożnie, aż się połączą (nie za długo). Wsypać dodatki, wymieszać.

Piec przez 35 minut, następnie nakłuć patyczkiem - jeśli ciasto nadal jest wilgotne, piec jeszcze pięć minut. Ciasto powinno być chrupiące z wierzchu, ale sprężyste w środku. Zostawić do wystygnięcia.

Smakuje wybornie podawane z herbatą i kleksem śmietany.


*Fragment i przepis pochodzą z książki "W Paryżu dzieci nie grymaszą" Pameli Druckerman.
**Moje kubeczki miały 180 ml. Podaję oryginalne proporcje składników; ja natomiast przygotowałam porcję na mniejszą tortownicę, ok. 16 cm średnicy. Dodatki własne.


Milion smaków truskawek

25 komentarzy:

  1. wow!super nie słyszałam o takim cieście - ale może nim nauczę moje dzieci cierpliwości?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto spróbować :). Pozdrawiam!

      Usuń
  2. mmmniam... jak pięknie wygląda.... aż szkoda jeść;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za to jak się już zacznie to nie można skończyć ;).

      Usuń
  3. Miałam ochotę już jakiś czas temu przeczytać tą książkę ale nie mogę jej znaleźć .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Shine Rose, ona się nawet w Lidlu pojawiła, może jakimś cudem jeszcze jest? :) Pozdrawiam!

      Usuń
  4. i coś pysznego tu widzę:) Takiej wersji kubeczkowej nie jadłam jeszcze.

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam jogurtowe, bo jest wilgotne, delikatne i bardzo smaczne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też przepadam za wilgotnymi ciastami. Zwłaszcza z dodatkiem sezonowych owoców :).

      Usuń
  6. Moi Bratnkowie z Francji zaczęli piec to ciasto ledwie odrośli.
    Wcześnie dzięki temu znają się na dobrym jedzeniu.Doceniają domową kuchnię.
    Traktują to jak smaczną zabawę i nikt nie broni im wstępu do kuchni.
    Smaczne gateau,które upiekłaś na pewno by docenili.
    Ja jestem zachwycona!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to jest to! Cieszę się, że ktoś potwierdza słuszność (czy też prawdziwość) niektórych faktów zapisanych w tej książce. Swego czasu sypały się na nią gromy, choć niekoniecznie na tę część kulinarną. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  7. Zdecydowanie przegapiłam tę lekcję cierpliwości, jak najszybciej muszę to nadrobić, bo ciasto wygląda pysznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Będę miała co robić dzisiejszego popołudnia ^^

    naczytane.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzieckiem już nie jestem, chociaż w sumie to jestem, ale ciasto i tak upiekę, choć cierpliwości to ja się już nie dam rady nauczyć, nawet przy okazji pieczenia takich słodkości :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to... dziecięcej radości życzę :)

      Usuń
  10. Fajne takie kubeczkowe - bo uda się bez względu na wielkość kubeczka - proporcja zostanie zachowana :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam takie szybkie i łatwe ciasta jogurtowe :) Wygląda przepysznie!
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Idealnie na lato, które tuż tuż :)

      Usuń
  12. podoba mi się ta kubeczkowa metoda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już myślę nad większą ilością zastosowań :D

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic