czwartek, 4 września 2014

Szarlotka polska



Słodkie, idealnie kruche ciasto. Jabłka z mocno korzenną nutą. Cukrowy pył. 

To jedna z najlepszych szarlotek, jaką kiedykolwiek piekłam. Co jest w niej najlepsze? Te jabłka z dużą ilością przypraw właśnie. Poczułam jesień. Brakuje jeszcze tylko dobrej książki, koca i kubka herbaty z cytryną. Podarujcie sobie tę przyjemność :).

Szarlotka polska*
Składniki na ciasto:
  • 300 g mąki
  • 150 g masła
  • 3 żółtka
  • 100 g cukru
  • 80 g śmietany 18%
  • 1/8 łyżeczki sody oczyszczonej

masa jabłkowa:
  • 1 kg jabłek (najlepiej kwaśne odmiany)
  • 2 łyżki masła
  • 100 g cukru
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/2 łyżeczki goździków utłuczonych w moździerzu
  • 1/8 łyżeczki gałki muszkatołowej
  • 1/2 łyżeczki imbiru w proszku
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii (pominęłam)

Z podanych składników zagnieść ciasto, powinno być gładkie, niezbyt twarde i nie kleić się do rąk. Odłożyć.

Przygotować jabłka: umyć je, obrać, pozbawić gniazd nasiennych i pokroić na ćwiartki. Na patelni rozpuścić masło, wrzucić jabłka i podsmażać. Gdy zaczną się robić miękkie, dodać przyprawy i cukier. Dusić, aż jabłka się rozpadną. Przestudzić.

Tortownicę o średnicy ok. 26 cm (ja piekłam w prostokątnej formie 20x30 cm) wysmarować masłem, wysypać mąką. Ciasto podzielić na połowę, jedną częścią wylepić formę do pieczenia (spód powinien być jak najcieńszy). Nakłuć ciasto widelcem, podpiekać w temperaturze 190 stopni przez ok. 10 minut.

Na podpieczony spód wyłożyć ostudzone jabłka. Drugą połowę ciasta pokruszyć na wierzch.

Piec jeszcze ok. 40 minut. Uważać, żeby ciasto za mocno się nie przypiekło.

Upieczone i ostudzone oprószyć cukrem pudrem.


*wg przepisu Elizy Mórawskiej z książki "White Plate. Słodkie"

20 komentarzy:

  1. To najlepsza szarlotka.
    Ślinka leci.....

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Koniecznie! I daj znać, jak smakowało :)

      Usuń
  3. mniam,.. aż pociekła mi ślinka... BOMBA!

    OdpowiedzUsuń
  4. Taka polska, taka wspaniała ^^

    OdpowiedzUsuń
  5. Wpadaj z tymi pysznościami do skoraqa. Ja zapewniam dobrą książkę, wygodny fotel, kocyk i herbatę :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Masz rację, polska szarlotka najlepsza... Zjadłabym teraz do kawy, choćby najmniejszy kawałek:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Częstuj się :). Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  7. Tradycyjna, polska szarlotka - najlepsza! Z pysznym polskich jabłek, do herbaty w pochmurny dzień :) Od razu pojawia się uśmiech :)
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie jakiś koc znalazłby się, kota też już mam na kolanach, tylko takiej szarlotki cudownej mi brakuje :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpadnę z szarlotką pogłaskać kota :D

      Usuń
  9. szarlotka!!! muszę koniecznie upiec, bo tak się stęskniłam za jej smakiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to pomysł na smakowity weekend? :) Pozdrawiam!

      Usuń
    2. upiekłam w miniony weekend! pyszna, pyszna, pyszna! :)

      Usuń
    3. Cieszę się, ja też jestem w niej absolutnie zakochana :))

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic