niedziela, 23 listopada 2014

Kruchy placek śliwkowo-marcepanowy




Podobno marcepan znali już starożytni Persowie, był przysmakiem królów. W Europie zaczęto go wyrabiać dopiero w średniowieczu, kojarzył się głównie z okresem świąt Bożego Narodzenia, kiedy sprzedawano marcepanowe figurki i pieczono ciasta nadziewane marcepanem.

Mnie do dziś marcepan kojarzy się ze świętami, choć do Polski dotarł o wiele później (ok. XVII wieku) i trafiał na stoły bogaczy, kojarzył się z luksusem ze względu na swoją cenę*. Nadal nie jest tani. Można go też przygotować w domu - próbowaliście?

A śliwki z marcepanem (i z czekoladą do tego) to już dopiero rozpusta!


Kruchy placek śliwkowo-marcepanowy**
Składniki (na blachę 20x30 cm):

  • 120 g masła
  • 120 g cukru
  • 240 g mąki
  • 2 duże żółtka
  • ok. 400-500 g śliwek umytych i wypestkowanych (w oryginale jest 800 g owoców, mam wrażenie, że to o wiele za dużo na małą blachę)
  • 100 g marcepanu 


Marcepan zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Blachę wyłożyć pergaminem.

Z mąki, masła, cukru i żółtek zagnieść ciasto. Odłożyć ok. 3 łyżki, resztą wylepić spód formy.

Wierch posypać startym marcepanem, na nim ułożyć połówki śliwek nacięciem do góry (jeśli śliwki są bardzo duże, można je pokroić na ćwiartki lub grube plastry). Resztę ciasta pokruszyć na owoce.

Piec ok. 30 minut w temperaturze 190 stopni.


*http://kuchnia.eurocity.pl/index.php?v=art&tekst=1005
**Inspirowałam się przepisem na kruchy placek z marcepanem i morelami z książki "White Plate. Słodkie".

22 komentarze:

  1. Fantastyczny placek!
    Idealny na jesienny wieczór.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Amber. Rzeczywiście - poprawa humoru gwarantowana :)

      Usuń
  2. ciasto z marcepanem - zawsze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. a nie miałam pomysłu, co zrobić z marcepanem... już mam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie to bardzo :) Polecam też ten przepis:
      http://gebawniebie.blogspot.com/2013/12/czekoladki-z-marcepanem.html

      Usuń
  4. Mniam :) Mi też marcepan kojarzy się ze Świętami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze tylko śniegowe gwiazdki i mamy klimat :)

      Usuń
  5. Pyszne, tylko skąd tu śliwki wyczarować ?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zufik, te, które ja kupiłam, nie były już niestety polskie. Ale nadal były śliwkami :).

      Usuń
  6. mmm.... obłęd! Tylko muszę zapolować na śliwki!

    OdpowiedzUsuń
  7. Pycha, bardzo lubię marcepan, zresztą nie tylko ja, niestety zawsze jakoś znika z szuflady, zanim zdążę dodać do ciasta :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Śliwki i marcepan to świetne połączenie:) Uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Za późno tutaj dotarłam. Pewnie śladu już nie ma. A szkoda, bo tak pysznie wygląda a składniki.... mniam, mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudowne ciasto! : )
    Takie połączenie musi być świetne! *.*

    OdpowiedzUsuń
  11. Ależ apetycznie wygląda to ciasto :)
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń
  12. Marcepan i śliwki to świetne połączenie, szczególnie w kruchych wypiekach!: )

    OdpowiedzUsuń
  13. Boze co ja bym dala za kawalek takuego wypieku 😜

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic