piątek, 6 marca 2015

Ciasto z dżemem pomidorowym i kruszonką



Pomidory. Warto je jeść, bo zawierają likopen, który jest bardzo dobrym przeciwutleniaczem. Ale co zrobić, gdy mieszka się w Polsce i o tej porze roku pomidory są pozbawione zapachu i niemalże smaku? Przeważa raczej tęsknota za pełnymi słońca, soczystymi, rumianymi pomidorami jedzonymi w lecie.

Ale, ale! Próbowaliście kiedyś dżemu pomidorowego? Wiem, dla niektórych dżemy z warzyw są kontrowersyjne, ja natomiast kocham i dyniowy, i marchewkowy, i pomidorowy. Wpadł w moje ręce słoik słodkiego, pysznego portugalskiego dżemu z pomidorów. Oprócz tego, że wyjadałam go łyżeczką, nie mogłam nie wykorzystać go do ciasta. Upiekłam je z tego przepisu, używając dżemu pomidorowego (ale możecie użyć również np. truskawkowego, malinowego - jak w oryginale, śliwkowego czy dyniowego).
Przepis poniżej podaję z drobnymi zmianami.


Ciasto z dżemem pomidorowym i kruszonką
Składniki na ciasto:
  • 1 szklanka mąki
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 i 3/4 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 85 g masła (stopionego)
  • 1/2 szklanki mleka
  • 1 duże jajko
  • 1/2 szklanki dżemu pomidorowego (można dać trochę więcej)
składniki na kruszonkę:
  • 85 g masła (stopionego)
  • 1/3 szklanki cukru
  • 3/4 łyżeczki cynamonu
  • szczypta soli
  • 1 szklanka + 2 łyżki mąki

Kwadratową foremkę o boku 21 cm natłuścić masłem, odstawić.

Przygotować ciasto: wymieszać mąkę z solą i proszkiem do pieczenia. Osobno zmiksować lub wymieszać widelcem roztopione masło, mleko i jajko, następnie połączyć je z suchymi składnikami. Mieszać do połączenia.

Ciasto wlać do formy, na ciasto wykładać łyżeczką dżem, zrobić esy-floresy widelcem lub trzonkiem łyżki.

Przygotować kruszonkę: wymieszać masło, cukier, cynamon i sól, wmieszać mąkę, wyrobić kruszonkę palcami. Posypać nią ciasto.

Piec "do suchego patyczka" przez ok. 25 minut w temperaturze 200 stopni, aż kruszonka ładnie się zarumieni.

8 komentarzy:

  1. Ale interesująca propozycja ! Wygląda bardzo smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Evi, jeszcze nigdy nie jadłam dżemu pomidorowego...!

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajne ciacho :) Zapisuję, a nóż zrobię :)
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja lubię takie warzywne słodycze, stanowczo za mało jeszcze z nimi eksperymentuję, dżem z pomidorów brzmi obiecująco :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też szykuję się na kolejne eksperymenty, stay tuned :)

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic