czwartek, 3 września 2015

Focaccia z solą morską, rozmarynem, oliwkami i czerwoną cebulą



Pomyśleć, że kiedyś nie lubiliśmy się z drożdżowym ciastem (o czym można przeczytać tu). Dziś już niemal nie pamiętam pierwszych zmagań i nieudanych prób. Brzmi to dla mnie abstrakcyjnie. Ciasto drożdżowe wyrabiam z wielką przyjemnością, nie pozostawiając tego zadania kuchennym urządzeniom. 

Wytrawne wypieki rzadko goszczą na blogu, dlatego dziś zostawiam ciasta i desery dla focacci. Zapewniam Was, że warto. Miękkie, puszyste i rumiane ciasto, do tego kilka świetnie pasujących dodatków (z tego przepisu Anny Marii) i dobra oliwa. Prostota. Przyjemność.


Focaccia z solą morską, rozmarynem, oliwkami i czerwoną cebulą
Składniki:
  • 20 g świeżych drożdży 
  • 300 ml ciepłej wody 
  • 500 g mąki 
  • 2 łyżeczki soli 
  • 1 średnia czerwona cebula
  • 1-2 łyżeczki gruboziarnistej soli morskiej 
  • kilka czarnych oliwek 
  • oliwa z oliwek
  • świeży rozmaryn

Drożdże rozkruszyć, dolać 120 ml ciepłej wody, dosypać 1 łyżeczkę cukru i 4 łyżki mąki. Wymieszać i odstawić w ciepłe miejsce, aż rozczyn zacznie pracować (ok. 15-20 minut). 
 
Mąkę przesiać, wymieszać z 2 łyżeczkami soli i 2 łyżkami oliwy z oliwek. Dodać rozczyn, dolać resztę ciepłej wody. Składniki wymieszać w misce, wyrobić gładkie i elastyczne ciasto, dodając ewentualnie odrobinę mąki.
 
Na blacie rozsmarować jedną łyżkę oliwy, rozwałkować ciasto. Blachę wysmarować oliwą, wyłożyć na nią ciasto (u mnie z tej porcji wyszła prostokątna blacha 20x30 cm i okrągła o średnicy 22 cm). Przykryć ściereczką, odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (na ok. 1,5 godziny).

Cebulę i oliwki pokroić w cienkie plasterki. Ciasto posmarować oliwą, posypać solą morską, rozłożyć listki rozmarynu, lekko wciskając oraz plasterki cebuli i oliwek. 
 
Piec przez 15-20 minut w temperaturze 220 stopni, do zezłocenia. Podawać, maczając w oliwie.

17 komentarzy:

  1. Świetnie wygląda!:) Musi być pyszna;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Śliczna, ostatnio tak sobie myślałam, że nigdy jeszcze nie piekłam, koniecznie musi się u mnie pojawić :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta sama myśl mnie skłoniła do upieczenia jej. Warto było :)

      Usuń
  3. Bardzo lubię :) Z takimi dodatkami musiała smakować wybornie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Mam zamiar próbować z innymi, bo ciasto w tym przepisie jest idealne :)

      Usuń
  4. Mniam, mniam - kocham włoskie smaki <3 ostatnio chciałam zrobić focaccię, ale z kaparami, chyba muszę wrócić do tego pomysłu :)

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic