czwartek, 7 lipca 2016

Ciasto morelowo-lawendowe z kwaśną śmietaną i kruszonką




Miałam wielką ochotę na ciasto z morelami. Poszukiwałam inspiracji i... znalazłam zupełnie inną niż się spodziewałam. Ten przepis sprawił, że dobrałam idealne składniki. Powstało wspaniałe ciasto morelowo-lawendowe z kwaśną śmietaną i kruszonką.

Morele rozpływają się w ustach, są aksamitne i lekko kwaskowe. Lawenda doskonale podkreśla ich smak i dodaje im charakteru. Dla dopełnienia całości słodka, rumiana kruszonka i śmietanowe wnętrze.


Ciasto morelowo-lawendowe z kwaśną śmietaną i kruszonką
Składniki na półkruche ciasto:
  • 300 g mąki
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 150 g cukru
  • 170 g zimnego masła
  • 1/2 łyżeczki soli
śmietanowe nadzienie:
  • 200 g kwaśnej śmietany
  • 60 g cukru
  • 1 jajko
  • 1 łyżka budyniu waniliowego (w proszku)
warstwa owocowa:

  • 500 g moreli
  • 30 g cukru
  • 2 łyżki masła
  • 1 łyżka wody
  • 1/2 łyżeczki kwiatów lawendy (świeżych lub suszonych) 


Formę na ciasto (u mnie 22x26 cm) wyłożyć pergaminem.

Z podanych składników zagnieść kruche ciasto. 2/3 ciasta wykorzystać do wylepienia dna formy, z reszty uformować kulę i owinąć ją folią spożywczą. I formę, i resztę ciasta umieścić w lodówce.

Morele umyć, osuszyć, wypestkować. Do rondla wrzucić masło, cukier, wlać wodę, dodać połówki moreli i roztarte w palcach kwiaty lawendy. Smażyć krótko (do 5 minut) na małym ogniu, aż morele trochę zmiękną. Przestudzić.


Śmietanę z cukrem i jajkiem dokładnie wymieszać albo zmiksować. Dodać budyń, wymieszać.

Spód ciasta wyjąć z lodówki, wyłożyć na niego masę śmietanową i morele z lawendą. Resztę ciasta zetrzeć na tarce, by powstała kruszonka.

Ciasto piec ok. 45-50 minut w temperaturze 180 stopni.


Letnie owoce 2

12 komentarzy:

  1. Piękne i pyszne!
    Na pewno je upiekę po powrocie...
    Uściski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie! Serdecznie pozdrawiam :-)

      Usuń
  2. Bardzo fajne połączenie :) Chyba sama spróbuję wersji z morelami, bo mam ich trochę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja natomiast czekam, aż wiśnie dojrzeją i wersję oryginalną też na pewno upiekę :-)

      Usuń
  3. Zjadłabym takie ciacho, zdecydowanie;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już za nim tęsknię, zapowiada się powtórka :D

      Usuń
  4. Wygląda mega apetycznie :) zawsze zastanawia mnie czym różnią się od siebie morele, nekatarynki i brzoskwinie? :D a poza tym jestem bardzo ciekawa aromatu lawendy w tym wypieku - brzmi nieziemsko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyglądem i smakiem :D. Lawenda komponuje się świetnie, można też eksperymentować z połączeniem z innymi owocami.

      Usuń
  5. Hoduję na balkonie lawendę, czy jej smak jest mocno wyczuwalny w cieście czy tylko pozostawia lekką nutkę???
    Morele i kruszonka to mega połączenie :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy tej ilości lawendy jest tylko lawendowa nuta. Nie przytłumia smaku całości, a przyjemnie podkreśla :-).

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic