środa, 17 sierpnia 2016

Szarlotka z masłem orzechowym (bez cukru)




Wniosły dzieci z sadu koszyk przepełniony:
jabłek żółtych, jabłek kraśnych, jabłuszek zielonych.

Teraz trzeba jabłka dobrze poukładać
i pomyśleć, które jabłko do czego się nada.

Które do zjedzenia, które do pieczenia,
które znów na marmoladę, które do suszenia.


Ależ mi się piosenka z dzieciństwa przypomniała. Idealnie oddaje obecną sytuację w moim ogrodzie (i kuchni). Gałęzie jabłonek pokornie pochylają się ku ziemi pod naporem owoców. Znów trzeba działać szybko. Wino? Suszone jabłka uwielbiane przez J.? Szarlotki? Musy Kompoty? Pachnące nadzienia do ciast zamknięte na zimę w słoikach? Jabłeczne szaleństwo trwa.

A poniżej moja nowa szarlotkowa propozycja: szarlotka z masłem orzechowym, bez cukru. Ciasto (i nadzienie) są słodzone syropem z agawy. Dodatek masła orzechowego z kawałkami orzeszków zapewnia ciekawą teksturę i ciastu, i kruszonce. A kolor mają dzięki niemu bardziej rumiany. Spróbujcie!

Szarlotka z masłem orzechowym (bez cukru)
Składniki na ciasto:
  • 300 g mąki
  • 130 g zimnego masła
  • 3 łyżki masła orzechowego (najlepiej z kawałkami orzechów)
  • 100 ml syropu z agawy
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1/2 łyżeczki soli
nadzienie:
  • 3-4 duże kwaśne jabłka
  • 2-3 łyżki syropu z agawy
  • 25-30 g masła
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/3 łyżeczki przyprawy korzennej

Z podanych składników zagnieść ciasto. Z 1/3 uformować kulę, zawinąć w folię i włożyć do lodówki. Pozostałą częścią ciasta wylepić formę wyłożoną pergaminem, ponakłuwać widelcem. Formę również wstawić do lodówki. Obie części ciasta schładzać ok. pół godziny.

Jabłka umyć, obrać, pozbawić gniazd nasiennych, pokroić na plastry. W rondlu rozgrzać masło, wrzucić jabłka, dodać przyprawy i syrop z agawy. Dusić, aż się zrumienią.

Formę wyjąć z lodówki, na ciasto wyłożyć jabłkowe nadzienie. Na wierzch zetrzeć na tarce odłożoną część ciasta.

Piec ok. 40-50 minut w temperaturze 180 stopni.


30 komentarzy:

  1. Mniam! Uwielbiam późne lato i jesień właśnie za ciasta z jabłkami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi się spodobał dodatek masła orzechowego...

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam masło orzechowe! :)
    Zapraszam do siebie - www.jedzrosliny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, w takim razie spróbuj koniecznie tej szarlotki!

      Usuń
  4. Super pomysł! Jeszcze takiej szarlotki nie próbowałam, a zarówno samo ciasto, jak i masło orzechowe uwielbiam :D Zapisuje pomysł na lodówce - do zrobienia niedługo :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smacznego! Daj znać, jak smakowała :-)

      Usuń
  5. Z masłem orzechowym? Zabieram całą!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No zabrała i poszła! Hehe. Pozdrawiam :-)

      Usuń
  6. Super, muszę taką sobie stworzyć :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lece do sklepu po masło orzechowe i biorę się za pieczenie, brzmi pyyyyyysznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam na wieści, czy smakowało :-). Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Sezon się rozkręca, może się skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Z masłem orzechowym jeszcze nie próbowałam, choć szarlotka to moje ulubione ciacho :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szarlotka jest bardzo wdzięcznym ciastem, można stworzyć mnóstwo wersji. Pozdrawiam! :-)

      Usuń
  10. Sezon na jabłka dopiero się zaczyna, a o połączeniu z masłem orzechowym (kocham!) jeszcze nie słyszalam - wypróbuje ten przepis :)
    https://zawszenaobcasach.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Szarlotki uwielbiam! A ten dodatek masła orzechowego do ciasta to fantastyczny pomysł, na pewno wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Rewelacyjny przepis!!!! Bede piekła!♡

    OdpowiedzUsuń
  13. Szarlotki - moja miłość. Ewidentnie kojarzą mi się z dzieciństwem, kiedy to były elementem obowiązkowym każdej soboty. Wcześniej robiła je moja Mama. Teraz przejęłam pałeczkę:) Przyznam jednak, że bez cukru to jeszcze nie próbowałam. Muszę sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smak szarlotki z dzieciństwa to coś, czego się nie da zapomnieć. U nas najlepsze piekł dziadek! :-)

      Usuń
  14. Jabłka kojarzą mi się z jesienią u babci, szarlotka w niedzielę obowiązkowa. Dlatego uwielbiam to ciasto!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja uwielbiam takie wspomnienia :-).

      Usuń
  15. Kusisz tą szarlotką niesamowicie!
    U nas tylko jedna jabłonka, i już się na niej jabłka skończyły... Trzeba będzie podebrać Sąsiadowi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe. U nas też już się kończą powoli :-).

      Usuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic