niedziela, 6 listopada 2016

Migdałowe ciasteczka z kardamonem




Kasztany. Orzechy. Migdały. Miód. Imbir. Cytryna. Cynamon. Kardamon. Tak, to już ten czas! Jeśli chcemy ochronić się przed wirusami i jesienną chandrą, warto korzystać z tych dobrodziejstw. Można też zamknąć je w ciastkach.

Miałam trochę obaw, piekąc te ciasteczka. Zapach z piekarnika nie był typowym słodkim, otulającym zapachem charakterystycznym dla ciast i ciastek. Raczej subtelny, trudny do określenia. Ciasteczka ładnie się zrumieniły. Nastało oczekiwanie. Pierwszy kęs... i zaskoczenie. Delikatne w smaku, migdałowe, z kardamonem dobrze podkręcającym smak. Chrupiące. Mały J. zamienił na nie swoje "dinozaurowe", które wcześniej sobie zażyczył.

PS Bez obaw. Dinozaurowe też się pojawią na blogu.


Migdałowe ciasteczka z kardamonem*
Składniki (na ok. 40 sztuk):

  • 300 g mąki pszennej
  • 120-130 g oliwy z oliwek
  • 1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 115 g brązowego cukru
  • 1 łyżeczka mielonego zielonego kardamonu
  • 4 łyżki soku z cytryny
  • 60 g mielonych migdałów


Wszystkie składniki zagnieść w misce do uzyskania jednolitego ciasta (można też zmiksować). Gdyby trudno się kleiło, można dodać odrobinę wody.

Z ciasta formować małe kulki, spłaszczać je na grubość ok. 1-1,5 cm i kłaść w niewielkich odstępach na blasze wyłożonej pergaminem.

Piec przez ok. 15-20 minut w temperaturze 190 stopni (lub 170 stopni z termoobiegiem). Ciepłe ciastka są dość miękkie, twardnieją, gdy ostygną.

Warto spróbować też wersji z mielonymi orzechami laskowymi lub włoskimi.


*inspiracja: orzechowe ciasteczka z kardamonem z książki "White Plate. Słodkie" Elizy Mórawskiej.

21 komentarzy:

  1. Oj tak, kardamon jest super, ostatnio u nas w domu moda na niego nastała i dodajemy prawie do wszystkiego, do ciast, do zup i do napojów, tak więc jestem pewna, że ciastka pyszne. Widzę, że nawet wegańskie, więc ośmielę się skorzystać z przepisu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widzisz, nawet nie dopisałam, że wegańskie. Ale owszem, owszem. Jak zobaczyłam, że bazą kruchego ciasta jest oliwa, musiałam spróbować :).

      Usuń
  2. Bardzo mi się podoba ten przepis na pyszne ciasteczka. Kardamon... bardzo lubię. Na jesienne dni akurat :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Krysiu. Pozdrawiam Cię serdecznie! :-)

      Usuń
  3. Podoba mi się ich wygląda, takie okrąglutkie :) No i dodatek kardamonu jest boski, bo ja za kardamonem szaleję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam oddać się temu szaleństwu migdałowo-kardamonowemu :-). Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Kardanom znam, piłam kawę z jego udziałem ale ciasteczka wyglądają smakowicie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kawa też pyszna :-). Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  5. Jeśli są migdałowe to na pewno piękne pachną i są przepyszne!!!
    pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepis bardzo w moim guście, zrobię na niedzielę :) codziennik-kobiety.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :-). Smacznego!

      Usuń
  7. Kocham dodawać do wypieków brązowy cukier lub miód zamiast tego zwykłego, a i tak przeważnie w mniejszych ilościach. Dodaje fajnego, bardziej głębokiego smaku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I daje piękny kolor, zwłaszcza dark muscovado :-).

      Usuń
  8. Bardzo ciekawy przepis na ciasteczka:-) Powiedz mi tylko czy oliwa z oliwek jest mocno wyczuwalna w smaku? czy mozna zamienić na inny rodzaj tłuszczu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bałam się, że będzie, ale nie jest. Pewnie można zastąpić masłem, jak w klasycznych kruchych ciasteczkach :-).

      Usuń
  9. Zaciekawił mnie dodatek oliwy z oliwek. Będę musiała spróbować, bo za kardamonem przepadam! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudowne zdjęcie Ewo!
    Na pewno rośnie mały smakosz ciasteczek...
    Pozdrawiam Was ciepło!

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic