poniedziałek, 12 grudnia 2016

Pierniczki tradycyjne




Jak co roku, poddajemy próbie co najmniej jeden nowy przepis na pierniczki. Ten właściwie trudno nazwać "nowym", skoro na blogu Komarki pojawił się w 2007 roku, a i wg samej autorki jest "stareńki". I dobrze! Tradycja i rodzinne przepisy to jest właśnie to, co w świętach Bożego Narodzenia lubię najbardziej.
Pierniczki Komarki są pyszne, już samo surowe ciasto pięknie pachnie. Wałkuje się świetnie, wykrawa również. Pierniki nieźle trzymają kształty.
Ja do swoich użyłam wyłącznie naturalnego miodu, ale musicie pamiętać, że dając naturalny bez dodatku sztucznego uzyskacie twardawe pierniczki. Może przetrwają do świąt, chociaż małemu J. ich twardość wcale w jedzeniu nie przeszkadza.


Pierniczki tradycyjne*
Składniki:

  • 500 g mąki
  • 200 g miodu (pół na pół prawdziwy i sztuczny)
  • 100 g cukru
  • 50 g masła
  • 1 jajko**
  • 1 łyżeczka sody,
  • 3 łyżeczki przyprawy do piernika
  • 1-2 łyżeczki kakao (opcjonalnie - dla ciemniejszego koloru)


Miód rozpuścić, dodać przyprawę do piernika, cukier i masło. Podgrzewać do połączenia wszystkich składników. Lekko przestudzić całość.

Mąkę przesiać do miski, dodać sodę, jajko i kakao (jeśli używamy). Wlać miodową mieszankę, dokładnie wyrobić ciasto. Uformować je w kulę i schłodzić w lodówce.

Schłodzone ciasto wałkować cienko, można lekko podsypać mąką. Foremkami wykrawać pierniczki.

Piec na blasze wyłożonej pergaminem ok. 10 minut w temperaturze 180 stopni.

Po wystudzeniu można lukrować i dowolnie ozdabiać.



**dałam dwa jajka; być może te, których użyłam, były za małe i ciasto nie chciało się kleić. Jeśli u Was będzie podobnie, nie obawiajcie się dodać jeszcze jednego, pierniczki na pewno na tym nie stracą.

10 komentarzy:

  1. Mhmhmhm pycha, moje ciasto piernikowe leży w lodówce jeszcze przez tydzień o wtedy piernik będę piekła ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno będzie cudowny, już sobie wyobrażam ten zapach <3

      Usuń
  2. Moje "dochodzą" i mam nadzieję, że na święta będą miękkie:-)
    K. Grzebyk:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje też twardawe jeszcze. Ale i tak chrupiemy :-). Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Takie domowe pierniczki tworzą magię świąt :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak! Od razu się humor poprawia. Zwłaszcza, kiedy pieczemy z dziećmi, przyjaciółmi, bliskimi osobami :-).

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Zwłaszcza że musieliśmy się dobrych parę lat temu pozbyć zdania, że bez śniegu nie ma świąt :D

      Usuń
  5. Nie ma jak stare, rodzinne przepisy :)

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic