niedziela, 21 maja 2017

Wiosenne bułeczki z rabarbarowym nadzieniem i kruszonką




Wiosna - cieplejszy wieje wiatr, 
Wiosna - znów nam ubyło lat, 
Wiosna, wiosna w koło, rozkwitły bzy. 
Śpiewa skowronek nad nami, 
Drzewa strzeliły pąkami, 
Wszystko kwitnie wkoło, i ja, i ty.

No i się doczekaliśmy. Słońce, ciepełko, nawet wiatr w takich okolicznościach jest przyjemny. Kiedy piszę ten post, w wazonie pachnie mi bez. I przepis też prawdziwie wiosenny. Rabarbar zawsze kojarzy mi się z ciepłem, słońcem i taką prawdziwą, energetyczną wiosną. Uwielbiam go we wszelkich postaciach, a ten przepis na wiosenne bułeczki z rabarbarowym nadzieniem i kruszonką, który znalazłam na blogu "Wędrówki po kuchni", jest wprost idealny. Spróbujcie, a gwarantuję, że będzie Wam naprawdę ciężko zjeść tylko jedną bułeczkę.

Wiosenne bułeczki z rabarbarowym nadzieniem i kruszonką (odrywane)
Składniki na zaczyn drożdżowy:
  • 10 g świeżych drożdży
  • 2 łyżki mąki
  • 3 łyżki mleka
  • 1 łyżeczka cukru
ciasto:
  • 500 g mąki pszennej
  • 250 ml mleka
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej (lub 1 opakowanie cukru wanilinowego)
  • 50 g cukru (dałam brązowy)
  • 60 g masła
  • 1 jajko
nadzienie rabarbarowe:
  • 450 g rabarbaru
  • 1 galaretka malinowa
  • 50 g cukru
kruszonka:
  • 80 g mąki pszennej
  • 50 g masła
  • 4 łyżki cukru (u mnie brązowy)
dodatkowo:
60 g masła (jak dla mnie może być 50, wystarczy)

Przygotować rozczyn: w garnuszku rozetrzeć mąkę z ciepłym mlekiem, cukrem i drożdżami. Odstawić na ok. 10 minut do wyrośnięcia.

Masło rozpuścić, a mleko lekko podgrzać. Przesiać mąkę do miski, dodać ciepłe masło, podgrzane mleko, cukier, jajko, pastę z wanilii lub cukier wanilinowy i wyrośnięty zaczyn drożdżowy. Ciasto wyrobić, przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (na pół godziny lub godzinę).

Przygotować nadzienie: rabarbar umyć, oczyścić i pokroić na małe kawałki. Wrzucić do rondelka razem z cukrem i gotować na małym ogniu, mieszając od czasu do czasu, aż sok się zredukuje. Po zdjęciu rondelka z palnika dodać galaretkę i wymieszać do rozpuszczenia. Wystudzić.

Mąkę, cukier i masło rozetrzeć na kruszonkę.

Tortownicę o średnicy 26 cm wyłożyć pergaminem. Rozpuścić masło, połową posmarować dno tortownicy. 

Wyrośnięte ciasto podzielić na 12 części. Z każdej formować placuszek, nakładać nadzienie, sklejać brzegi, formując okrągłe bułeczki. Bułeczki ułożyć w tortownicy, posmarować masłem, odrobinę masła zostawić. Przykryć tortownicę ściereczką i zostawić bułeczki jeszcze na 20-30 minut do wyrośnięcia.

Wyrośnięte bułeczki posmarować lub polać resztą masła, posypać kruszonką. Piec, aż się zarumienią -  około 30 minut w temperaturze 180 stopni.

Najlepsze są jeszcze ciepłe!



16 komentarzy:

  1. Pięknie wyglądają i cieszę się, że smakowały :) Zapraszam do Kuchni pełnej smaku https://www.facebook.com/groups/978045118956536/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdeczne dzięki za zaproszenie :-).

      Usuń
  2. a właśnie kupiłam rabarbar i szukałam inspiracji, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, polecam! Daj znać, jak smakowały, ja jestem zachwycona :-).

      Usuń
  3. Cudowne, wiosenne, z zapachem bzu!
    Odrywam...

    OdpowiedzUsuń
  4. Przeuroczy talerzyk :) A bułeczki wyglądają smakowicie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bolesławiec, mój ulubiony :-). Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  5. Wspaniałe! Lubimy piec bułeczki, które później się odrywa :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nobel się należy temu, kto je wymyślił :D.

      Usuń
  6. Ja z pewnością na jednej bułeczce bym nie poprzestała... :)

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? Zostaw po sobie ślad :-).

Przyciski Listonic